The Press in Nepal (1951-74)

Lok Raj Baral.

It is really a difficult task when one tries to present the
genesis. growth and the present style of functioning of the Press.
in Nepal. These aspects get blurred, as does its role in the
society as a whole. An inquiry into the plight of the Press would
also mean an inquiry into the level of intellectual development,
literacy growth, communicational advancement, and above all, the
attitudinal change of the people at large. Moreover, the
task has been further complicated by the undifferentiated role of
Private papers and government—sponsored papers. At one end of the
spectrum, there are two largely circulated dailies owned by the
government; at the other end, there is a multiplicity of papers
belonging to individuals. They are relatively colourless,
personalityleSs and above all, to a large extent, valueless. The
former thrive on the public treasury, enhance the values of the
system, and do the work of Gazette or nmotifications, the latter
aptly do the same but with a slight difference. The question of
their survival is also greatly determined by governmental financial
help; so they are dependent on its attitude towards them. However,
there are some dailies and weeklies that tend to be independent
and survive the financial pressure of the government. In short,
some of these papers belonging to the second and third categories
are in a way "born in idealism and live in frustation".. Sometimes
they die and sometimes survive through blood donations.

The present article would, therefore, make an attempt to show
this "sad plight" in its entirety. By way of caution, it can be
stated that it is not a wholly empirically based-study. Nonethe-
less, it would show the history of the Press, its linkage with past
politics in order to explain its stagnant behaviour over the years.
The present paper would also concentrate, however briefly, on the
orientation towards the present Panchayat System as well as in-
teraction between the government and the Press.

Historical Overview

It has been aptly remarked that "each nation that enters the
cycle of modernization must at some point break through in three
fields: Political and Social reform, language and journalism"l.
Unfortunately Nepal did mnot possess these. Nor did she undergo
the process of colonization. She was lucky in missing it; but she
also failed to bring about a social renaissance towards which other
colonized countries were striving. In India, for instance, social,
religious and literary renaissance was followed by political
awakening encompassing many facets of Indian life. But, Nepal,
quite surprisingly, remained unaffected by these socio-political
abrasions. In addition to it, these colonized countries were



170 'INAS Journal

being aroused, ironically enough, by the importation of foreign
ideas or influences through which the native-educated intellectuals
could detect a common enemy-colonialism-which, in return, had been
introducing attendants of modern liberal political institutions.

In short, it was a colonial blessing in disguise. =

It would be misleading if one sought to find a parallelism
between the process of modernization in India or elsewhere where
a similsr situation existed, and the break-through in Nepal's
development. However, it is interesting to note that the first
hand-operating Printing Press, (i.e. Giddhe Press) popularly known
as Vulture Press of 1851, was also a part of the influence of the
western worldZ,

Followed by a spate of developments in the direction of in-
troducing press activities in Nepal, the first electrical press
was installed in 1912. In 1893, the Pashupati Press - the first
private venture - started operating, and "by the end of 1950 there
were less than ten public presses" with minimum Press business3.
Despite such antecededants of the printing press in Nepal, no
independent papers or journals, with the exception of a few
literary magazines, could play a crucial role in disseminating
political consciousness in the country. This was mainly to be
attributed to the uncongenial political climate of those years and
whatever presses were operating were instrumental in promoting the
value - systems of the Ranas and their lackeys. The political
system was also highly stratified along caste and status lines,
confining all political activities to the harem of the Ranas. It
could be seen that the one hundred years history of the Nepali
Press was basically geared to this political process which was
characterized by unquestionable loyalties, servitude and identifica-
tion with the family rule. Upper-caste and class-attitude confined
the role of the Press to court-politics. And the agents were
generally those who showed their allegiance to the established
authority. They were passive, alienated and 'atomized' individuals
who were "subjugated" to the rulers, manifesting the sentiment that
the government was something that was there by a specially
stratified race~ the Ranas.

The political culture that developed during the pre-Rana
period was further crystallized under the Ranas.  And the '"subject
culture", being basically oriented towards the "powers that be",
continued fundamentally unchanged till the 1950 revolution. As the
development of healthy journalism was not possible without politi-
cal consciousness, the Press became a non-entity in Nepali socio-
political life. Started in 1858, the first official paper- the
Gorkhapatra- also helped promote the Rana culture. However, a few
nationals living in India "where politics and social awakening
were at their high watermark, concerned themselves with Nepalese
affairs: Politics, Social Progress, languages, culture, and above
all political change"4. They gave factual accounts of the condi-
tions obtaining in the contemporary Nepali society. Although many
journals and magazines were coming out every now and then within




The Press in Nepal 1951-74 171

the country as well, they did not provide enough input for bring-
ing about political awareness in Nepal. Many publishers of such
journals were neither social reformers nor political dissentients,
but they were primarily unconcerned persons insofar as the spread
of critical views was concerned. From a journalistic point of
view, this profession made little or no contribution whatever to
the political change of 1950. But many young, enthusiastic
elements working outside the country made serious bids for herald-
ing a democratic era in Nepal. At last, the Rana system was over=
thrown in 1950 thereby giving way to the experimentation of modern
liberal democratic values. '

The post-1950 revolution period was significant in many
respects. It was characterized by various kinds of innovations,
euphoria, "extroversion'" and above all a sudden transformation
from what one Nepali scholar calls" the sleep of the middle ages"
and the people found themselves" exposed to neon lights of an
electronic age">. 1In this hour of excitement, the people not only
changed their political styles but also made innovations in various
fields. 1In 1951, the first public-owned Nepali language daily,
Awaz, was started. Later, many dailies and weeklies followed it
but, as they were all one-man affairs, they gradually vanished

from the scene.

The post-revolution period equally betrayed the fact that the
Rana political system was buried at a single stroke, but not the
political culture of the earlier period. The people also forgot
that "they were too deeply embedded in a tradition for a smooth
transition"6 to a democratic system. As democracy was a process
to be promoted from all agencies of public opinion, the Press on
its part failed to build a tradition of its own and its role also
became, to a large degree, spurious as well as marginal. This
state of affairs was further complicated by the steady rise in the
number of papers - dailies and weeklies. In 1951, there were one
daily and three weeklies, but as of 1960, the figure of dailies
and weeklies registered so far rose to approximately 32 and 65
respectively. But this sudden rise in the registration of papers
was more or less offset by their infant-mortality. By 1965, the
number of dailes and weeklies published, however intermittently,
rose to 65 and 101 respective1y7.

The first Press Commission was also organized in 1958. The
commission was assigned the task of investigating the development
of the Press in Nepal following the 1950 revolution. It was also
to study the economic and other kinds of difficulties faced by the
Press. Later, it could be seen that the idea of the Press commis-
sion became a.part of the new political style during the Fifties
and Sixties. Various governments formed Press Commissions but
often no tangible result was forthcoming. The period under study
(i.e. 1951-60) was also one of strained relationships between the
government and the Press not because the latter was under heavy
pressure from the government but because it lacked sobriety or
perhaps failed to comprehend the limits of its rhetoric. Thus, on



172 INAS Journal

several occasions, many papers were brought to task, as some of
them were allegedly bent on jolting the public figures and insti-
tutions including the Monarchy. But this period was characterized
by a new style of political life or at least some sort of an
"apprenticeship" in liberal democracy; so it was natural on their
part to behave thus and such trends could have been amended had
there been positive thinking in the direction of professionaliza-
tion or institutionalization. On the contrary, the men in power
did not seem to be interested in enhancing the prospects of the
Press in Nepal. The modernizing elites brought to the fore by the
1950 revolution were also partly responsible for ignoring the fact
that democracy minus a responsible Press would become redundant.

Established in 1952, the plight of the Nepal Journalist
Association was miserable. Hit by internal cleavages and per-
sonalistic considerations, the N J A did not make any headway in
ameliorating the difficulties of the Press-men. Despite these
professional symptoms manifested in Nepali Press circles, some
journalists did not fail to inaugurate agencies such as existed' in
other countries. Some editors created Sagarmatha News Agency with
a view to supplying news to the papers at large. Later, yet
another news agency, called Nepal Sambad Samiti (Nepal News Agency)
was created but owing to internal conflicts among journalists,
both of these could not flourish. Nevertheless, these two agencies
became pace-setters in the sense that the new regime established
after the royal take-over in 1960 organized a single news agency,
Rastriya Sambad Samiti (RSS) under official Patronage.

The feuds raging among press circles in the post -~ 1950
period were attributable, to a large degree, to the unbroken
Political culture on the one hand, and the abrasion of liberal
trends on the other. Most of the political actors in this period
were not primarily oriented towards the new values. As a resulrt,
they could neither abandon the old authoritarian elements which
were so overwhelmingly present in their behaviour, nor did they
completely identify themselves with the process of political
development. They were '"'marginal ambivalents'" having shifting
political loyalties. These contradictory political phenomena gave
way to the establishment of personalistic parties and splinter-
groups with alarming rapidity. These were created with the purpose
of opening what Myrdal calls, though in a different context,
"Career routes"8 to the Palace. This was patently observable when
they strove to forge alliances from time to time with the motive
of maximizing the king's favour. When the first parliamentary
election was over in 1959, many of those who had suffered ignomin-
ious defeats predictably mobilized their resources to stigmatize
the government on each and everv count. The Press, as it was
divided along group lines, joined the fray in promoting political
tension or in disseminating misgivings.

All these were the products of tradition and history. Although
the Press with "modern sensibilities" cannot remain indifferent to
the country's politics, the Press in Nepal during this period of




The Press in Nepal 1951-74 173
"extroversion'" did not develop its own professional standard. And
this tendency was also more strikingly present in the political

system brought about in consequence of the royal take-over in 1960.

The Press in the Post-take-over Period

King Mahendra's overthrow of the Parliamentary government,
with the Nepali congress in power on 15 December 1960 and the
restrictions imposed on freedom put the Press in an awkward situa-
tion, as was the case in other aspects of national life. The new
gituation also demanded conformism to some of the accepted princi-
ples of the system: royal leadership, Partylessness, class co-
ordination and decentralization. The Panchayat system, as it
embodied these principles, was to be promoted by all segments of
Nepali society. But one contradictory trend set by the system was
that the system allowed "political pluralism" to a certain degree
while retaining the idea of a consensual society. It was further
abetted by the explanation that the system was on an experimental
basis and that with the passage of time Nepal would again revert
to liberal democracy, abandoned in 1960.

Home Minister during the early phase of the new regime,
Vishwa Bandhu Thapa was no less categorical when he said reas-
suringly that political parties would be revived, and the king had
entrusted him to return to democracy as early as possible. For
his part, king Mahendra, too, was on record on 13 April 1961 as
saying that after five years or so, the people would have the
option to choose the system which they preferred9. Although no
associations or organizations other than the officially recognized
ones were allowed to function, the Press enjoyed, to a limited
extent, freedom. Since the very beginning, many papers obviously
identified with the pre 1960 political orientatioms, provided
enough room for enlarging conflicts whether the governmental elites
liked it or not. Yet some newspapers which had no such orienta-
tions and were basically characterized by their freefloating
political loyalties, suddenly adjusted their role to the changed
political situation.

As it could be seen that most of the newspapers had supported
the royal action of 1960 for what they called the "ushering in of
democracy" in Nepal, they were also the intemperate critics with
regard to the new Guidance Principles as well as other matters.
But there was no dearth of papers that praised the government as
much not because of satisfaction with its management of affairs_as
because of the involvement of the king in the political Process—V.
This kiad of paradox became a continuous feature in the attitude
of the Nepali Press up to date.

Controversial Press Act

Although newspapers in general behaved in conformity with the
officially prescribed taboos, yet the government seemed to be
sensitive to the reaction of the Press. In the beginning, repres-



174 INAS Journal

sion of deviant newspapers was also immediatell, 1In 1962 the
government enacted the Rashtriya Sambad Samiti (RSS) Act whereby"
no other news agency (save the government controlled RSS) shall be
allowed to operate, collect and sell news in Nepal and about
Nepal"l2. Prior to the organization of the RSS, there were two
news agencies. This Act also made the RSS an integrated, indepen-
dent body that would distribute news to papers.

The Press and Publication Act (Press Act) enforced in 1963
became controversial as well as determinant in harbouring misgiv-
ings between the Press and the Government. Its section 30 imposed
several constraints on the Press. It stated:

His Majesty's Government may issue an order directing the
suspension of any news, criticism or publication in case
it is deemed reasonable to do so in the public interest.
No appeal or complaint shall be entertained against such

orderl3.

The Press Act vested absolute power in the government and
virtually sounded the death-knell of some of the extrovert news—
papers, leading to a long-drawn-out battle between them. Over the
years the refractory Press scoffed at alleged undemocratic measures
undertaken by the governments concerned and took up cudgels for the
relaxation of the Press Act, arguing that it was as much equally
necessary for the new system which had promised to be democratic
and tolerant.

The strained relationship between the government and the Press
continued to be accentuated. Many papers started publishing
editorials and comments in aggressive tones, in resentment parti-
cularly at the '"gradual disappearance of freedom" of the Press due
to section 30 and its ramifications. Most of the papers expressed
similar views on different occasions. Some of the typical ones
may be worth mentioning. In this context, what was said by a local
weekly would merit a full length quotation.

(a) We do not have any new material on the basis of which
we may write an editorial different from those which we
have been writing every year since a decade ago on the
occasion of Democracy Day. But the section 30 of the
Press Act, which acts as a screen for all evils, notably
the growing list of power, antipopular measures, cOorrup-
tion and so on, prevents us from expressing these views.
We can only say that during the past 19 years we have
been moving backward every year instead of making
progress. A country which is lagging behind in socio-
economic field cannot be said to have attained progress
and stability 4n the political fieldl4.

Realizing the strained relationship that had been existing
between the Press and the government, the latter had tried to
bring about a rapport, if belatedly, by forming a Press Advisory




The Press in Nepal 1951-74 175

council in October 1967. It was an official body designed to look
into the Press affairs. Unfortunately, however, the council was
too frequently reorganized by the ministers concerned, apparently
guided by subjective considerations. Its membership was ordinarily
composed of ex-officio members who were normally governmental
nominees. The Nepal Journalist Association (N J A), operating in
a moribund state, complained about the unhelpful attitude of the:
council. The N J A believed that the latter was alleged to have
been working against the unity of journalists as a whole, by con-
triving dissension among themld. Not suprisingly, the Press had a
much smaller role to play in the council. What mattered signifi-
cantly was that it relentlessly aired their begrudging opinion

- against the section 30 of the Press Act and demanded its amend-
ment. Furthermore, the deepening of misunderstanding between the
government and the Press was coming to the surface owing to the
code of conduct imposed on journalists. As the purpose of the
code of conduct had been to bring journalists in line with the
Principles of the Panchayat System, it was enforced without alleg-
edly consulting the N J Al6,

Meanwhile, in 1970, the Press heaved a sigh of relief when
the flamboyant Home and Panchayat Minister Shailendra Kumar
Upadhyay tried to prove his liberal bonafides by amending the
Press Act of 1963. This measure was also a ministerial gesture
aimed to molify the hostile Press which was sympathetic to his
proposition that the Panchayat System should be resilient enough
to adapt to new situations. For this, Upadhyay was fighting a
lone battle with the Pro-Status-quo elites - Tulsi Giri and his
admirers.

The amended article of the Press Act incorporated the provi-
sion for appeal to guarantee judicial protection of the Pressl’.
As a result, many newspapers, harassed under the previous article,
were allowed to function. However, this euphoria was short-lived
in the face of the increasing pressure of the Hawks within the
administration. '

The misunderstanding between the Press and the Government
became, once again, transparent when it allowed the publication of
papers but stopped the financial help to private newspapers.
Curiously enough, on 22 July 1970, the Home and Panchayat Minister
gave a detailed account in the National Panchayat regarding the
financial assistance given to the Press by the government during
1969-70. 1In so doing, the obvious intention of the Minister was
to demonstrate his impartiality towards the Press insofar as the
distribution of financial assistance was concerned. For the dis-
tribution pattern showed no rational criteria for the dispensation

of administrative justicel8.

Multiplicity of Papers

During the early phase of the royal take-over, Home and
National Guidance Minister, Vishwa Bandhu Thapa, had proposed to




176 INAS Journal

publish a daily newspaper on a co-operative basis. This proposal
was a warning that dissident papers would not get any kind of
official help. Later, the Minister also warned that their failure
to be useful to the regime would mean a close-down and, in as much
as the king was the sole judge of whether the government was
functioning well or not, no adverse criticism from any quarter
would be toleratedl9. :

Such official statements were not only indications for mend-
ing the recalcitrant Press but also created disappointment in
Press circles in general. The statements were also suspect as the
proposition of the Minister was "absurd" and "fascist" enough to
stifle democracy to which he himself had avowed messianic commit-
ment. But by 1965, the government decided to publish yet another
daily the Rising Nepal, thereby materializing its earlier commit-
ment with a slight difference. Instead of a few well-regulated
papers, the number of weeklies and dailies significantly increased
over the years.

The chequered history and style of functioning of the press.
would be very much evident when a casual visitor would take a
stroll in the centrally located area of New Road. The visitor
would not only see newspapers in abundance but also would, perhaps,
hurriedly draw an inference about national development. However,
the visitor would not be misled by such abundance of papers. He
would have only reminiscences of the press in Europe more than a
century ago.

A decade before, the UNESCO publication mentioned 13 daily
newspapers with 0.8 per cent distribution per 1,000 inhabitants20.
In 1974, the number of dailies and weeklies rose to 67, most of
them being published from the capita121. A detailed study of the
circulation of these papers and periodicals has not been conducted
yet; it can be estimated nonetheless that not a single private
newspaper can compete with the two government-sponsored dailies
The Gorkhapatra (vernacular daily) and Rising Nepal (English daily).
The Gorkhapatra as it has varied facets is the most popular paper.
Its circulation figure exceeds 10,000 and it reaches a cross—sec-
tion of society. As it is a singular mixture of governmental
notifications and advertisements for employment (official and non-
official), and other similar activities of daily life, it is a
leading paper in Nepal. Its English counterpart Rising Nepal has
a circulation of approximately 5,000 copies. Mostly foreigners
and a small section of English-loving Nepali readers read this
paper. The other dailies range in circulation from 200 to 1,000,
while the corresponding figure for weeklies varies from 500 to
5,00022. The three weeklies Naya Sandesh, Matribhumi, and Samiksha
top the list of weeklies in respect of circulation. The Naya-
Sandesh seems to be popular because of its sensational news items,
sex columns and other features of common interest. The Matribhumi
Weekly, representing a section of political persuasion, reaches
many people outside of Kathmandu valley. The Samiksha weekly too
is a political paper but it has some distinction of its own. It




The Press in Nepal 1951-74 177

can also be estimated that these papers including a few others
such as Rashtra Pukar Weekly, Arati Weekly, Pratidhwani Weekly,
are apparently in a better position to survive the frequency of

mortality.

One of the striking features of the Nepali Press is its
cluster in the urban area of Kathmandu. Kathmandu has grown from
a population of 121,019 in 1961 to 153,405 in 1971. And it is the
only city with a population of over 100,000 (i.e. internationally
recognized criterion for a city). However, no papers would cover
the literate section of this population save the Gorkhapatra. The
survey. conducted by UNESCO has adopted a standard for evaluating
the development of the mass media under which a country is classi~
fied as deficient in Press coverage if it produces less than ten
copies of daily newspapers for every 100 inhabitants23, But, if
this standard is strictly followed, the number of copies per 100
of population is only four in Asia, one in Africa and eight in
Latin America. In Asia, Japan alone reaches the UNESCO standard,
having one of the 22 "highest newspaper saturations in the world"24,
Thus, if one would try to make a comparative study of the condition
obtaining in the Press in Nepal, he would muse in amazement over
the sad plight of the Press here. Even the high rate of literacy-
growth does not enhance the prospect of newspaper-circulation. For
it has been aptly substantiated by the dialogue with many of the
students reading in higher classes, or those who have attained to
different official posts, that many members of the emergent genera-
tion do not bother to read Nepali papers including the Gorkhapatra.
It was amazing particularly when the author tried to substantiate
this point by asking some questions regarding their reading habits.
However, a negligible number of students, with their obvious
political attitude, seem to be quite at home with some major
developments within and without Nepal. The number of students at
the higher level is an increasing phenomenon. In 1951, there were
250 higher-level students but the figure rose to 17,200 in 1971.
This meant that the educational development was encompassing many
other areas of national life. Although the rate of literacy
growth alone does not inculcate the habit of reading newspapers or
disseminating information in the remote corners of the country,
yet it would be a positive factor in creating social conscious-
ness.

As "education is both cause and effect of overall develop-
ment"25 it would have a far reaching consequence. But educational
development in as much as it implies the growth of Journalism also,
must be related to other areas of development. For the lack of
communications and transportation would neither decentralize the
developmental process nor would it disseminate information. Thus,
the diffusion of the Press, or the circulation of news or views
would be largely determined by physical factors. Perhaps this is
one of the reasons, among many other prominent handicaps, why the
Nepali Press barring a few papers, has not been able to cross the
boundary of Kathmandu valley.



178 INAS Journal

Polarization of Papers

The polarization of newspapers or periodicals has been greatly
promoted either by the multiplicity of papers or by governmental
miscalculation. The governmental decision to allow the publication
of papers on the one hand and to withdraw, termporarily, financial
assistance on the other, triggered off indignation on the part of
these papers. It had been a commonplace that papers close to the
administration used to get a handsome subsidy, while the deviant
papers had a sense of deprivation, even though they too received
assistance. But the situation did not stop there. The intervening
period 1971-73, and even today, was characterized by a unique
triangular conflict between the two sections of the Press and the
Bista government. The power elites in those years were apparently
bent on nicknaming a certain section of the press as "antina-
tionalist", and the supporting section as "nationalist".

The mushrooming of papers registered from the middle of 1970
further heightened this trend. The government was also destined
to play a crucial role in forging a coaliticn among the anti-
government papers. It was interesting to noce that the differences
that stemmed from monetary considerations drove them to an edge of
polarization along political or, to a certain degree, ideological
lines.

The polarization along respective lines of thinking came to
the surface following the announcement cf the National Communica-
tion Service Plan in 1971. The Plan which incorporated the provi-
sion for an 11 - member Press Council consisting of a majority of
journalists from Private Papers gave a fillip to the hostile
Press26. The new plan, which stipulated that the majority of the
Press council members would be private journalists, appeared to
modify the decision of the government in favour of the interest of
the Press. Accordingly, the election to send four representatives
to the proposed council was held on 18 January 1972 under the
supervision of the NJA. That the government was not happy with
the election outcome was betrayed by its cool response to it. A
section of the so-called "nationalist" Press boycotted the elec-
tion, presumably taking its cue from the official line which had
nevertheless been deprecated by the '"hostile" Press as an "under-
hand and disguised" attempt of the government to have the election

postponed27.

As a corollary to this development, four representatives
belonging to the "oppositional camp" were opposed by the pro-
government Press interpreting the result as the victory of the
"anti-nationalist" or "Pro-Party papers'28, On the face of it,
the election showed certain trends to be facts of political life,
highlighting, in turn, inter-Press cleavages on the one hand and
the government's motivation on the otherzg.

Shortly thereafter, the government further deepened the crisis.
Many opposition Papers lashed out at the government calling it a




The Press in Nepal 1951-74 179

"dark period in the history of Nepali journalism'. Meanwhile,

some members of the National Panchayat formed a "committee for the
Protection of Press Freedom" and issued a statement to strongly
"condemn the dictatorial and represive policy followed by the
government towards the Press'30, However, the Prime Minister
sharply reacted to such allegations by calling them "wild and
irresponsible" criticism being made by a section of the local
Press. He also stated that the "Nepali Press has lost the confi-
dence of people". As the government was facing widespread opposi-
tion within and without the National Panchayat, it adopted adminis-
trative measure to restrain it. On 2 September 1972, a "massive"
rally was held at which the Prime Minister not only condemned his
inveterate critics but also sounded the death-knell of the "opposi-
tional™ papers3l, Moreover, the government amended the Provision
of the Press Council as envisaged under the National Communication
Service Plan, thereby depriving of membership four representatives
elected earlier. Instead, the Journalist Association was also
refashioned. In spite of these attempts, the division of the
Press continued unabated. However by the beginning of 1974 and
with the change of ministers, all papers seemed to have received
financial assistance. But the deepening misunderstanding between
them is not receding. This can be adduced by the recent conference
of editors and publishers held in Kathmandu on 30 November 1974.
Prior to the conference, the chairman of the NJA issued a statement
criticizing it as yet another device for dividing the Press. The
conference notwiiistanding the negative attitude of the NJA, passed
a resolution for setting up a '"Royal Press Commission" to analyze
problems bedevilling the Press in Nepal. Other resolutions passed
by the conference were, among others, the amendment of the existing
Press and Publication Act, the prompt withdrawal of cases against
journalists whose actions were incompatible with the spirit of the
Fress Act, the release of arrested journalists and the impartial
distribution of advertisements. Many senior journalists also
stressed the need for Press freedom which "is the strongest guar-
antee of the development of the nation"32,

The conspicuous presence of the Minister of Communications was
one of the striking features of the conference. It was obvious
that the minister was anxious to maintain a neutral posture with
regard to the inter-Press cleavages. The loss of faith in the
impartiality of the government on the part of "anti-nationalist"
papers was offset by the misgivings in the conformist papers33. It
was understandable that recently many papers, with obvious biased
overtones of aggressive pro-establishment tendencies, became
critical of the Rijal Government, particularly when the later
subsidised papers without political consideration. Until recently,
the government gives Rs 1,000 and Rs 7,00 to each daily and weekly
respectively. But it igs up to the government alone to decide the
criterion for giving financial assistance. So, papers in them-
selves are generally '"unenterprising" and "timid". Their aspira-
tion, their attitude, and motivation is, thus, determined by the
financial assistance provided to them.



180 INAS Journal

Political Orientation of the Press

It is an uphill task to find a fixed, consistent political
orientation in Nepal because of the continuous tradition of person-
alistic, individualistic behaviour by individual owners of news-
papers and periodicals. An individual is the overall in-charge of
an individual paper: he is responsible for what the paper writes.
These have managed to survive not so much because of their in-
dependent sources of maintenance as because of their indiscreet
sources. Nor are papers the independent ventures of the affluent
industrial elites as is generally the case in other countries. The
alleged monetary help from other external quarters also reflects
their orientation, notwithstanding the code of conduct imposed on
them.

Regarding financial assistance and encouragement, some
criteria have been fixed by the government. There are some posi-
tive points such as widecoverage of news, independent coverage,
timely editorials, articles and commentaries, loyalty to the Crown,
the nation and the system, which would be taken into account for
getting additional encouragement from the.government. If certain
papers violate these principles and present an opposite picture,
they forfeit the assistance as well as extra monetary help.

There can be little doubt that political orientation of the
Press in Nepal, characterized by the more ostentatious shifts in
loyalty, is determined by what the government has up its sleeves.
Taking all developments so far, we see that some dailies and
weeklies, described in the preceding pages, with their overt
political orientations in their respective political values, have
been pursuing consistent policies towards the current system and
the government. Their affiliation or identification with the anti-
status quo Panchayat elites becomes pronounced when they strongly
advocate the need for change within the Panchayat system. Ever
since the fierce debate over status quo vs. change got under way
they seemed to have sided with the reformists. Some other papers
having been guided by fringe benefits, were seemingly highly con-
fused, while the rest supported the status quoists34.

The anti-status quo papers hold the view that the "goal of an
exploitationless society cannot be established without political
freedom". Among the dailies and weeklies, Nepal Times, Nabin
Khabar, The Motherland, The Commoner, Dainik Nepal, Samaj,
Swatantra Samachar, Samikshya, Rashtra Pukar, Matribhumi, Naya
Sandesh and Nepal Bhasha Patrika and a few other seem to be
critical of the present sterile political and economic conditions.
Furthermore, some weeklies and dailies which were considered to be
conformist papers, have also been airing their views in favour of
change, but they want to make a distinction between the reform and
the pro-Party orientation35. The former (reformists) in their
opinion, are in tune with the expression of the king who stated
that there was enough scope for change in the Panchayat system but
the change would in no case impair the fundamentals of the system.




The Press in Nepal 1951-74 181

By 1973, three major lines of thought are seen in editorials
on the Panchayat system. Some papers -, Naya Samaj, Gorkhapatra
and a host of others highlighted/the contributions made by King
Mahendra through the Partyless Panchayat system, maintaining that
the Party system was incompatible and irrelevant. Some others, on
the other hand, pledged full allegiance to the Panchayat system
but simultaneously stressed its shortcomings in various fields.
Some others also blamed authorities occupying high positions for
having indulged in conspiracies and added that the objective of
the Panchayat system could not be attained only by praising it,
or by condemning as "antinationals" those who failed to do so. Yet
another line of thought was evident when a paper stated that "a
system which had proved suitable for the nation at one time or in
one situation may not prove suitable in another"36,

These lines of approach to the present Panchayat system do
not contain much substance after the declaration of the king on
16 December 1974 that he was going to constitute a Constitution
Reform Commission, "in order to make the Panchas more active in
accordance with the wishes of the people'"37. Reacting to the
decision of the king, many dailies and weeklies expressed happi-
ness, over timely reforms to be introduced in the system. Never-
theless, they seem to have expressed such opinions in conformity
with their former line of thinking. One local daily exhorted the
people to express independent opinions from their respective sta-
tions in life and added that three things - Independence of the
nation, the king's supremacy, and the democratic aspirations of
the people - should be taken into account while reforming the
constitution. In contrast to this line, another daily termed the
king's decision as a "bold speech" but criticized others who want
a drastic change within the system38. Despite these differences
in their approach to the proposed move of the king, the Press in
general seems to have formed a consensus in this regard. And
perhaps, this might also help to bury the political differences so
far existing between them.

CONCLUSION

The history of the Press in Nepal actually begins with the
revolution of 1950, even though some humble start was made before.
Nepal had varied experiences of Political Pluralism as a consequence
of the ushering-in of democracy, the sort of thing seen in other
liberal democratic countries. In short, the ten years period was
the period of "rising aspirations" when institutions were created,
papers published, and excessive enthusiasm shown by the people
belonging to various walks of life. As the people had no previous
'apprenticeship' in this kind of political life, it was not un-
natural on their part to innovate institutions without, however,
disciplining their newly aroused enthusiasm and behaviour in
accordance with new values. This short political experience in
liberal values had also an impact on the post - 1960 period, even
though the new situation demanded some sort of conformism to the
established political order, failing however to limit plural




182 INAS Journal

thoughts, to a certain degree, in Nepal. Therefore, the Press also
enjoyed freedom within the boundary drawn by the system.

In the light of our analyses discussed earler, a few observa-
tions can be advanced regarding the condition of the Press in
Nepal. First, journalism in Nepal, either in the public or Private
sector, has not yet shown positive symptoms of development, much
less professionalization and specialization. But, during this
short period, a few educated young men have undergone training in
this field, although their knowledge seems to be under constraint
because of the conditions around them. Moreover, paper producing
is a hobby, a part-time job, a source of livelihood for some in-
dividuals and not a “full-time vocation to be followed in its own

right".

Second, the larger the number of papers, the greater would be
the intensity of the problems of the press. Papers are published
by individuals who have no adequate resources to run them. Nor do
they have professional zeal or a sense of mission. The paper-
explosion very much helps to vitiate the climate, in the sense
that these papers lack a common minimum professional standard, and
hence fall easy prey to subjectivities and sensitivities. The
government is equally responsible for creating such a situation of
conflict, because it is the government that heightens inter-press
differences by aligning itself with either one or the other section
of the Press. This role has been facilitated by the resources it
commands. In brief, it can be maintained, quite convincingly,
that the mushrooming of papers is, in large measure, a governmental
product for achieving short-term personal objectives, without much
care for the system or the Press.

Third, in no country where political pluralism (in our context
to a limited sense) is allowed to function, Papers are not ordi-
narily published or owned by the government. The publication of
the two largest dailies (Gorkhapatra and Rising Nepal) with huge
resources and relatively well-trained staff for their maintenance
can only lead to the decline of the Press in the private sector.

No other papers can match them in form and content; nor can they
separate themselves from the hegemony of these government-sponsored
papers. Moreover, the only news agency - RSS- has also made their
condition miserable, for all papers are dependent upon the RSS,
with the concomitant effects of uniformity of news in all papers.
As a consequence, people can not find any difference between the
news items in the private and in the official dailies.

Finally, there has been a considerable decrease in the inten-
sity and volume of principled dissent. Perhaps this is the main
reason why the political role of the Press - in forcing the govern-
ment to take Press opinion into account while making decisions - is
becoming negligible. Sometimes, mostly out of desperation, the
opinion of the Press is characterized by what Lerner calls, though
in a different context, "aggression" or '"regression'". Fed by
sensationalism, personalism, and make-believe rumours, the Press




The Press in Nepal 1951-74 183

also lacks credibility: this can be attributed to many factors-
economic, politico-cultural and circumstantial. As a paper is the
domain of an individual, its credibility would be considerably
determined by individual activities.

It ig interesting to know that Kathmandu-based political,
bureaucratic, and other elites perhaps spend sleepless nights when
they fail to read foreign papers, especially Indian Papers, in the
evening, but nobody seems to have given serious consideration to
improving the lot of the Press in Nepal. 3o the Press has not
been able to make headway in the right perspective. Judging by
the way the "fourth estate of democracy" has been ignored in Nepali
society, it would not be out of place to stress the need for royal
intervention in order to clean up the mess. This task is simpli-
fied by the patent fact that the Press, including the widest sec-
tion of Nepali society, looks upon the king as the only problem-
solver, because monarchy enjoys consensus, and commands respect.

A drastic but judicious planning for improving the present malady
of the Press is perhaps the demand of the hour.

FOQTNOTES
1. Herbert Passin, "Writer and Journalism in the Transitional

Society" in Lucian W. Pye ed., Communications And Political
Development (Princeton University Press, 1963), p. 82.

2. Grishma Bahadur Devkota, Nepal Ko Chhapakhana Ra Patra
Patrikako Itihas (History of the Printing Press and Papers of

Nepal) Kathmandu, 1967).

3., Kamal P. Malla, "The Intellectual in Nepalese Society" in
Pashupati Shumsher and Kamal P. Malla eds; Nepal In Perspec-
tive (CEDA, Kathmandu, 1973) p. 270.

4, See Yugeshwar Prasad Verma, The Fnglish Language Press in
Nepal, Unpublished Ph.D. Thesis, Tribhuvan University, 1973,
p. 18.

5. Malla, n. 3, p. 277.

6. L.S. Baral "Nepal's Apprenticeship in Democracy 1951-1960",
India quarterly (New Delhi), Vol. 27 July-September 1971, p.
185.

7. Devkota, n. 2, p. 42.

8. Gunnar Myrdal, The Challenge of World Poverty (Penguin,
London, 1971), p. 469.

9. Proclamations, speeches and Messages (UMG, 1967) p. 19.

10. See Swatantra Samachar and Halkhabar, 7 and 8 March 1961.




184 INAS Journal

11.

12.
13,
14.
15.
16.

17.

18.

Within a short span of time, the government banned Kalpana,
Dainik Nepal, Philingo, Samaj, Samiksha, Halkhabar, Swantantra
Samachar and arrested editors of some of these and other
papers. For details see Nepal Press Digest (Kathmandu),

1961-62.

Nepal Gazette, 29 Magh 2019 (1963).

Nepal Gazette, Vol. 12, 12 January 1963.

Samiksha Weekly, 19 Februarv 1970.

The Motherland, 7 December 1968.

Gorkhapatra, 3 December 1968.

Nepal Gazette, Vol 20 (Supplementary no 18 (A), 26 August
1970) See also Nepal Ain Sangraha Purak Khanda 2027 (1970)

p. 85-89.

The amendment in the section 30 of the Press Act was as
follows: 1In case it is decided to impose a ban on any news
report, criticism or publication, which disturbs the law-and-
order situation or makes an attempt or instigates others to

do so, or which commits any of the offenses mentioned in
subsection of section 5 of the Act with the motive of un-
dermining the Partyless Democratic Panchayat System which

has been established according to the constitution of Nepal,
His Majesty's Government may issue an order imposing a ban on
such news report, criticism or other publication. But before
doing so, His Majesty's Government shall consult the Press
Council. In case it is not possible to hold such consulta-
tions before imposing the ban, His Majesty's Government

shall do so within 7 days thereafter. The person aggrieved by
the imposition of such a ban may file an appeal to the supreme
court within 35 days.

According to the records maintained by the Department of
Information, the number of daily newspapers published in
Nepal before the amendment of the Press Act in 1970 was 21,
while that of periodicals was 31. Of these, 16 dailies and
20 periodicals got financial assistance from the government.
The breakdown of the assistance was as follows:

Dailies: Naya Samaj (21,000), Samaj (21,000), Swatantra
Samachar (21,000) New Herald (18,000), The Motherland (17,000),
Hamrodesh (16,000), The Commoner (12,000), Dainik Nepal
(11,000), Nepal Samachar (10,000), Nepal Bhasha Patrika

(9,000), Naya Nepal (8,000), Samaya (8,000) and Nepal Times

(6,000)

Weeklies: Dhanusha (7,200), Samiksha (7,200), Arati (7,800),
Jagrit (6,000), Naya Sandesh (5,400), Pratidhwani (4,700),
Himal Chuli (1,200) Seema (1,000), Matribhumi (5,400) and
Nepal Sandesh (Hindi, Patna) (5,400).




19.

20.

21.

22.

23.

24,

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

32.

33.

The Press in Nepal 1951-74 185

Nepal Press Digest, Vol. 5 No. 5 1961, pp 2-3.

Ibid., No 4, p.6.

Statistics of Illiteracy (World Congress on Illiteracy,
Teheran, 1965) quoted in E. Lloyd Sommerlad, The Press in.
Developing Countries (Atma Ram and Sons, Delhi, 1966), p. 52.

Figure supplied by the Department of Publicity, His Majesty's
Government, 1974.

This is the tentative .estimate of Publicity Department.
See n. 21, p. 1
Ibid.

Harka Gurung, Graduates in Nepal (National Planning Commis-
sion), Kathmandu, 1972.

The 11- member Press Council provided for an ex-judge of the
supreme court, the chairman of the Nepal Journalist Associa-
tion as the exofficio member secretary, Directory of the
Publicity Department, one editor either from the Gorkhapatra
or Rising Nepal, The General Manager of the RSS as an ex-
officio member, four elected representatives of Journalists
and two members to be nominated by the nine members mentioned
above. See Rashtriya Sanchar Yo-Jana 2028 (1971) p. 51.53.

The Motherland, 20 January, Dainik Nepal 17 January, and
Nabin Khabar, 20 January 1972.

The four elected representatives were Manindra Raj Shrestha

(The Motherland), Chandra Lal Jha (Nepal Times), Mukunda
Biyogi (Matribhumi) and Vishwa Nath Luitel (Samaj). Gorkha-

patra, 19 January 1972.

Author's interview with some editors belonging to the
"nationalist" camp corroborated the point that the inter-
Press conflict was one of political values. The present
Chairman of the NJA, Gorkarna Dev Pandey, also told the
author that in a partyless system there should be no free
play of party-oriented views or activities. For countering
that kind of trend, many papers also got financial assistance

in that period.

Nepal Times 16 and Gorkhapatra, 17 July 1972.

Prime Minister, Kirti Nidhi Bista's public speech on 2
September 1972.

Rising Nepal, Nepal Times and Samaj, 1 December 1974.



186 INAS Jourmal

34.

35.

36.

37.

38.

The Chairman of the NJA, Gorkarna Dev Pandey was critical of
the presence of the Minister of Communication, Rodha Prasad

Ghimire, at the conference.

See Nepal Press Digest, Vol. 14, No 22, 1970, pp. 257.
For specific articles aee also Matribhimi, Matribhumi Weekly,

2 June and Nepal Times, 5 June 1970.

Author's interview with some editors substantiated this view.

See in detail Gorkhapatra, Naya Samaj, Dainik Nepal, Rashtra
Pukar (13 December) and Nepal Bhasha Patrika 13-17 December

- 1973.

Nepal Times, Naya Samaj, Dainik Nepal, Samaj, The Motherland
and a numbetr of others 17 December 1974.




