3

PRIVATE NEWSPAPERS, POLITICAL PARTIES AND PUBLIC LIFE IN NEPAL

including a report
on the collection of "private” Nepalese newspapers
held by the Library of the Siidasien-Institut, Heidelberg
Silke Wolf, John Whelpton, Martin Gaenszle, Richard Burghart

Nepal has a lively press scene of
so-called private newspapers that
serve to complement the views of the
official, government-owned organs,
Gorkhapatra and its English language
counterpart The Rising Nepal. To
document these various voices, the
South Asia Institute began to collect
a representative selection of
newspapers in August 1989.  The
holdings were subsequently enriched
by a gift of private newspapers that
had been collected during the
teachers' strike and Congress-led
Satyagraha of 1984-1985. As the
acquisitions document the abortive
1984-1985 attempt to bring about
multi-party democracy and the 1990
successful attempt, the newspapers
are not only a useful source of
information on contemporary
political debate in Nepal but also a
valuable archive for students of
Nepal's modern political history. The
purpose of this report is to put these
so-called private newspapers in the
context of Nepalese political culture
and to inform our readership of the

newspapers currently held at the
South Asia Institute.

Private newspapers and public
life under pancayat democracy

The dramatic political changes that
took place in Nepal in the Spring of
last year, costing some 500 Ilives,
were the culmination of a struggle
for power between the monarchy
and

the political parties that began on the
16th December 1960 when
Birendra's father, King Mahendra,
used his emergency powers to
dismiss the Nepali Congress
government which had been elected
with a substantial majority only
eighteen months earlier. Arguing
that parliamentary democracy was
alien to Nepalese tradition and
unsuitable for the development of
the country, Mahendra in 1962
offered to the Nepalese people the
'gift' of a constitution in which
sovereignty was retained by the
royal dynasty but in which the
people, through tiers of indirectly
elected pasnicayat councils, could
influence  political processes.
Meanwhile all political parties were
banned; and their leaders were
either imprisoned or went into
voluntary exile. So began a twenty
year period in which the political
parties, driven underground, sought
by means of force, but mostly by
means of persuasion, to put an end to
pancayat democracy.

During the 1960s and 1970s
several assassination attempts, an
airplane hijacking and covert
activities mounted through front
organizations, failed to weaken the :
government's resolve. Throughout
this period, however, the political
parties began to organize the student
population; and after the 1979 public
disturbances, in which university
students played a prominent role,



King Birendra agreed to hold in the
following year a referendum on the
constitution. This was won by the
pancayat side, but only by 2.4. to 2
million votes, and with all major
towns in the opposition camp. The
1962 Constitution was retained, but
in line with an announcement made
in the run-up to the referendum, the
system was modified to allow direct
elections by universal suffrage to the
National Assembly and to make
ministers responsible to the
assembly rather than to the king.
Direct elections made it easier for
groups within the legislature to
appeal for support in the country at
large, and the factionalism among
panchas which had occurred even
under the unreformed system was
intensified. Moreover, the fact that
the political parties were able to
mobilize the electorate for the
multi-party vote in the referendum
meant that, although being "illegal”,
they were nonetheless tolerated
within limits by the state. Both the
factionalism of the panchas and the
tolerance of the political
underground serve to enliven the
Kathmandu-based press scene.

In order to understand the role of
private newspapers in pancayat
democracy, one must appreciate the
linkage between political factions and
the press and what sense of public
life made these newspapers
"private”. The most commonly used
term in Nepal, corresponding to the

European word ‘public’, is sarkari.

During (and prior to) the period of
pancayat democracy the term figured
in three different socio-legal
contexts: it referred to something
belonging to the person of the ruler
(his Mercedes), something pertaining

to the state (sarkari land as state
property) and something to which all
people had right of access (a sarkari
tubewell). The legal coherence of the
‘royal person’, the ‘state’ and the
‘common’ makes sense in a lordly
political culture, in which the public
domain is personally represented by
the sovereign whose will was
executed by his state agents for the
common good of an indivisible body
politic.  His Majesty's Government
legally and ritually represented this
body politic, and public order was
understood to exist in that unity. By
contrast, political parties expressed
the self-interest of their leaders, if
not the collective self-interest of
their followers. Putting self-interest
above the common good, identified
them with the private sphere.
Indeed, it was because of their
supposed unbounded self-interest
that Mahendra banned all political
parties. As for other “private”
institutions -- literary societies,
businessmen’s clubs, newspapers,
and so on --, they were allowed to
enter public space only with the
prior authorisation of the state.
Every local meeting, publication and
procession that was not sponsored by
a state organization required
government approval. The
censorship was often severe, but it
must be stressed that state
repression aimed not at the control of
private minds but at the public
expression of the private. During
periods of social unrest democratic
activists were rarely arrested by
local police so long as they remained
in their homes; rather they were
arrested as soon as they entered the
public space of the market.

It follows that “private”
newspapers were particularly subject
to censorship, for newspapers exist,
perforce, in public space. This space
was already occupied by the 1wo
government newspapers,
Gorkhapatra and The Rising Nepal,
both of which merely announced the
sort of information that was
appropriate for a state which defined
public order in terms of social unity.
By contrast, the private newspapers
precariously entered public space
with the self-appointed task of
expressing a point of view and
exposing the "real® workings of the
pancayat system, This politics of
exposure inverted public/private
relations, as defined by the state, by
playing on the distinction between
the inner and the outer in the body
politic. = The “private” newspapers
revealed the inner workings of the
government, the “cover-ups" that the
government wanted to keep from
public knowledge. In so doing, these
newspapers hoped to deprive the
government of its moral authority to
rule. Their criticism could be directed
at all government personnel up to
the office of Minister. The royal
family, however, could not be
criticized, for in this lordly political
culture the law of treason did not
distinguish between treason against
the state and personal criticism of
the king. In sum, the private
newspapers censured the
government by exteriorizing (making
public, as it were) their knowledge of
the inner workings of the system.
Meanwhile the government, acting in
defense of public unity, censored the

private press. The journalists,
however, were often courageous and
enterprising. It happened not

5

infrequently that editors were
arrested because of critical reports
and that the same editors, after they
had been released, published their
paper under a different name, which
they had already registered before as
a precautionary measure.

It cannot be denied, however, that
many “private” newspapers were,
and are, the voice (lit. mukhpatra) of
a political party or a faction. Indeed,
nearly all prominent politicians
attempt to establish a private
newspaper or gain control of
previously existing one in order to
voice their views. A case in point is
that of Surya Bahadur Thapa, Nepal's
Prime Minister from 1979 to 1983.
During his prime ministership Thapa
sponsored the Saptahik Mainc, a
paper loyal to his government. After
being ousted from power in 1983, he
supported the more critical Saprahik
Vimarsa, enabling it to be published
regularly. Thapa then used the
Vimarsa to publicize the scandalous
activities of the "invisible powers
behind the curtains”, the
"underground gang" (bhumigat
giroha), of which he had gained
ample knowledge. In this way he
sought to discredit the government of
his successor, Lok Bahadur Chand,
and pave the way for his comeback.
Eventually, one of the editors of the
Vimarsa, Padam Thakurathi, barely
survived an assassination attempt
from the forces he had helped to
expose. The whole case was later
uncovered and led to the arrest of
numerous highly placed people.
During the time when the Vimarsa
was banned, because of its
revelations, it started to appear as
Saptahik Nepalt Avaj, and this
eventually resulted in a split, when



the Vimarsa reappeared again.
Surya Bahadur Thapa continued
sponsoring the Nepali Avaj, which
was sympathetic to the Movement
for the Restoration of Multi-Party
Democracy. After the success of the

6

movement Thapa founded his own -

paper, the Nepali Patra, which is the
major . organ of the National
Democratic Party, also founded by
Thapa.

It must be mentioned, though, that
the politics of exposure perpetrated
by party politicians through their
"private” newspapers took place in
the small world of the Nepalese
intelligentsia, where everyone knows
each other. In this respect the
"private" newspapers differ
considerably from the mass
circulation dailies of Europe, where
national and provincial newspapers
inform the citizenry of issues and
offer from their editor's perspective
judgements on key issues. By
contrast, the information printed in
Nepalese newspapers is for a much
smaller readership -- the
intelligentsia, based in Kathmandu
and the district capitals, who are
literate, politically mobilized and
often already aware of the news in
the form of gossip. Thus, the astute
political observer reads the
newspaper not (or not merely) to be
informed of the news, which he has
probably already heard on the
‘grapevine', but to see what hitherto
private information is being brought
into the public domain and made an
issue in the hope of making political
‘capital’. News of a scandal might be
an open secret for weeks; but when
one reads about it in the paper, one
knows that a particular political
faction is publicizing this information

and trying thereby to make a
political issue of it. Thus every text,
published by a politician carries with
it a subtext of party strategy,
constituted by the reader.

Private newspapers and the
popular rejection of pancayat
democracy

The activities of the private press, in
exposing the "real” workings of the
pancayat system, became critical in
the 1980s, the pancayat system
itself became more and more a
counterfeit reality. By this is not
meant that it Jacked popular
legitimacy (for it obviously had
supporters) or that it was ineffective
(or, at least, any less effective than
parliamentary democracy), but
rather that the inevitable disjunction
between the rules that govern a
system and the way in which the
system actually works had become so
great that the structures of pancayat
democracy began to acquire a
fictional character.

The fiction began with the
referendum. By having to fight
against political parties to win the
referendum, the "Panchas® -- that is
to say, the local leaders who were
reputedly above party politics -- had
to fully immerse themselves in it. By
fighting against the collectively
organized parties, the Panchas
became effectively a political party
of partyless people and Nepal was
transformed from a partyless
democracy to a one-party state that
was run by the partyless party.
Meanwhile, despite their illegal
status, Congress and various leftist
groups were able to operate fairly
openly within the country. Congress
boycotted the 1981 and 1986 general

elections, objecting to the ban on
standing avowedly as the
representative of a party and to the
requirement that all candidates be
members of one of the ‘class
organisations' set up under the
pancayat system .' It did, however,
field candidates (as partyless
individuals) in the 1987 local
elections and won a number of seats,
including the mayorship of
Kathmandu. The duly elected party
members, however, were later
removed from office by the
government upon their refusal to
take part in the public processions
celebrating Mahendra's gift of
(pancayat) democracy to the people.
Meanwhile, some leftist groups
campaigned in the national elections,
and managed to return candidates in
a few cases where their network of
activists was particularly strong, as
in the Bhaktapur constituency in
1981 and 1986 and Chitwan in 1986.
In the minds of the Nepalese
intelligentsia -- that is to say, the
newspaper reading public -- the
work of the political parties had
become an "open secret” and that of
the state a "counterfeit reality".

The fiction became morally
bankrupt in the last few years of the
1980s when corruption scandals
caused growing discontent even
among liberal supporters of the
pancayat system. Moreover, the
exposures of the private newspaper
Saptahik Vimarsa that constitutional
process was being manipulated
behind the scenes by an
'underground gang' with palace
connections gained considerable
plausibility after the assassination
attempt on its editor. At the same
time, the dramatic changes in eastern

Europe not only encouraged hopes
among Nepalese political activists
generally, but also led some of the
Nepalese Communist factions to
reassess their view of ‘'bourgeois
democracy’ and to consider
cooperation with the Congress party.
At the Nepali Congress Conference in
Kathmandu in January, 1990 plans
were announced for a Movement for
the Restoration of Multi-Party
Democracy to be launched on
February 18th, the anniversary of
the 1951 establishment of the
interim government after the
overthrow of the Rana regime. The
United Leftist Front (ULF), an alliance
of seven Communist groups
established early in the month,
joined with Congress in organizing
the campaign.

The movement began with
demonstrations by party supporters,
among whom students were again
predominant. Clashes with police led
to a number of deaths and thousands
of arrests in Kathmandu and
elsewhere in the country. In
mid-March the campaign appeared to
be flagging, but it was revived with a
call to the general public to
extinguish their lights at set times.
This enabled the majority to register
their protest in safety, whilst
darkened streets emboldened an
activist minority to confront the
police.  Protests from professional
groups and human-rights activists, as
well as expressions of concern by
foreign-aid donors also heightened
pressure on the government. Here
the medical staff at the Institute of
Medicine, Tribhuvan University
played an important role vis-d-vis
the world press by giving public
witness to the number of activists



8

and innocent bystanders brought to
clinics, wounded or dead.

The inability of the government to
control the situation was reflected in
the distribution of newspapers
during the campaign. Normally when
there is social wunrest, “private”
newspapers are banned and the
sarkari newspapers make no mention
of the unrest. Such was also the case
at the start of the relaunched
Movement on the 18th February.
Out of all the different weeklies
collected by the South Asia Institute,
only five issues were received in
February (Saptahik Vimarsa 2.2.90;
Matr bhumi 2, 9.2.90; Samiksa 2.2.90;
Arati  Sdptahik 3.2.90), and these
date from before the start of the
campaign on the 18th. Then ensued
the usual period of silence from
Nepal, from which foreign observers
could infer something was happening
but not what was happening. By
mid-March, however, the “private”
newspapers were again being
published, and they remained so
during the critical April period as
well.

The turning point came at the end
of March when anger over police
firing led the inhabitants of Patan,
immediately south of Kathmandu, to
set up a Public Safety Committee,
expel the police and block all access
roads with ditches. Demonstrations
continued elsewhere in the Valley
towns, and at 7 a.m. on Friday, 6th
April King Birendra broadcast to the
nation announcing the dismissal of
Prime Minister Marichman Singh and
the appointment of Lok Bahadur
Chand. He promised discussions with
the opposition and the setting-up of a
Constitutional Reform Commission.
This, however, was not sufficient to

satisfy public opinion and later in the
day around 200,000 people
demonstrated in Kathmandu for an
immediate end to the ban on political
parties. A smaler body of
demonstrators marched toward the
royal palace, some shouting slogans
directly against the king. Apparently
believing that the the palace itself
would come under attack and having
failed to stop the crowd with tear
gas, senior police or military officials
ordered marksmen to open fire.
Firing also occurred elsewhere in the
city, killing perhaps fifty people in
all. The Valley towns were placed
under curfew; but after consultations
with party leaders, who had up til
now been under house arrest, it was
announced on Sunday, 8th April that
the ban on parties was rescinded. On
16th April the dissolution of all
paiicayat institutions and the
resignation of Prime Minister Lok
Bahadur Chand was announced. On
19th  April veteran Congress
politician Krishna Prasad Bhatarai
was appointed Prime Minister, with a
cabinet of three ministers each from
Congress and the ULF, two
independents and two royalists. The
Cabinet was invested with the
legislative powers of the dissolved
National Assembly and was to run
the country until elections next
spring. Full freedom of speech was
also established, with papers even
free to criticise members of the royal
family.

The government, the parties and
the press in parliamentry
democracy

The official entry of political parties
into Nepalese public life not only
makes anachronistic the continued

designation of these Nepalese
language newspapers as being
"private"; it also spells a new
relationship between the parties, the
government and the state that will
change the identity of the official
newspapers. In the past Gorkhapatra
and The Rising Nepal stood 'above
politics' in the sense that both
government organs claimed the space
of the common good and excluded
from public discourse the points of
view of private interest groups; that
is to say, of politicians and their
parties. Presumably after the
forthcoming May elections a party, or
coalition of parties, will come to
constitute the government, What
will then happen to the Gorkhapatra
remains to be seen. Will it remain a
state newspaper or will it become a
government newspaper, strongly
identified with the views of the party
called to form the government? The
rebirth of multi-party democracy
after two decades of underground
existence has led to the birth of
numerous political parties. In the
past political observers had only to
keep track of the various factions
within the Nepali Congress Party and
the factions, splinter groups and
parties that emerged from the Nepal
Communist Party. In the past year,
however, more than fifty new
political parties have been formed,
each with a leader representing a
particular interest: liberal, socialist,
popular, progressive, ethnic, regional,
national, environmental and so on.
Of these parties, 47 intend to contest
the May election, and to this effect
had by January 1991 applied for
registration with the Election
Commission.  As for newspapers,
there are presently 554 registered in

9

Nepal. Some serve as the mouthpiece
of a political party; others are more
independent, but leaning towards a
party or supporting it on particular
issues; others are one-man shows,
representing the political interests of
the editor and appearing only

sporadically.
What follows is a breakdown of
Nepal's contemporary political

spectrum into five main interests --
the state, the Nepali Congress Party,
various leftist parties, the former
Panchas and political organizations
representing ethnic interests -- and a
short note on where some of the
more popular newspapers, that may
be purchased from New Road
newsdealers, fit into this spectrum.
Bearing in mind the proliferation of
parties and the changeable nature of
political affiliation in Nepal, the
following classification must also
remain somewhat provisional. The
particular newspapers regularly
collected by the South Asia Institute
through its Kathmandu branch office
and archived in Heidelberg are
indicated by an asterisk, with the
dates of the holdings in parenthesis.

The Nepalese State
Gorkhdpatra. Kathmandu: The
Gorkhapatra Corporation.

This ' government-owned newspaper
is the country's largest. It has been a
daily since 1960. Although founded
by Maharaja Dev Shamsber Rana in
1901 with the avowed intention of '
giving the people a platform for their
views, it is essentially a government
mouthpiece with extensive coverage
of official pronouncements and
speeches by pro-régime politicians.
Foreign news is generally translated
from agency reports. The paper is



10

written in a highly Sanskritised
Nepali. There is considerable overlap
in content with the English-language
Rising Nepal. The paper is primarily
read not for the news of political,
economic or cultural events, but for
government job advertisements and
contracts put out to tender

The Rising Nepal*[SAl 1979-present]
Kathmandu: The Gorkhapatra
Corporation.

The Nepal Government's English-
language newspaper, overlapping in
contents with its older,
sister-publication, the Gorkh@patra,
and reflecting the same official line.
It was founded in 1965. The
readership consists predominantly of
resident foreigners and tourists. A
guide to some of the articles
published in the last years of King
Mahendra's reign and the opening
ones of King Birendra's is provided
by Bruce J. Belknap, A selected index
of articles from the Rising Nepal from
1969-1976, Kathmandu:
Documentation Centre, Centre for
Nepal and Asian Studies, 1978.

The Nepalese Congress Party
Oldest and most important of the
parties. Founded by Nepalese
dissident exiles in India in 1947 as

the Nepali National Congress.

Adopted its present name on
amalgamation in 1950 with the Nepal
Democratic Congress, an organization
set up by estranged members of the
Rana family. Played a leading role in
the 1950/51 overthrow of Rana rule.
Won an overall majority in the 1959
general election, but ousted by
Mahendra in 1960. Mounted violent
resistance to the royal regime up to
1962, thereafter extra-systemic

opposition of varying effectiveness
till last year's successful movement
in which it collaborated with the
United Leftist Front. The party
chairman, Krishna Prasad Bhattarai,
is currently Prime Minister, with
three other Congress members in the
cabinet: Yogprasad Upadhyaya (Home
and Communications), Marshal Julum
Shakya (Supply, Construction and
Transport) and Mahendra Narayan
Nidhi (Water Resources and Local
Development). Bhattarai is at odds
with party general secretary, Girija
Prasad Koirala. ‘Supreme leader’
Ganesh Man Singh, a senior figure in
the party since its foundation, holds
the ring. The party is professedly
socialist, but in effect, like the Indian
Congress Party, a coalition of
divergent interests and ideologies.

Nepal Pukar* [SAI 1985, 90-present]
has been the official organ of the
Congress Party since its foundation in
1947, but was banned (along with
the Party) in 1960. It reappeared in
recent years on a free-lance basis,
but is now re-established as the
party's official mouthpiece.

Ragtra Pukar* [SAl 1985, 89-90]
which tried to take the place of Nepal
Pukar, has been published since
1968. Its former editor, Hom Nath
Dahal, has now moved to the
Gorkhapatra.

Saptahik Vimarsa (also published as
Saptahik Vimanc, Visa Janjyoli ,
NepaltT Awdj) [SAI 1984-85, 89-
present], Founded in 1971, this
weekly, the most influential in the
private sector (present circulation ca.
25,000), has undergone various
changes of mame, partly as a result of

11

falling foul of the press regulations.
It was known as Saptahik Manc for
the first two years of publication, but
it has no connection with another
paper which now bears that title.
Initially financed by Surya Bahadur
Thapa, prime minister from 1979 to
1983 the paper tended to follow, in
general, his 'liberal’ pancadyat line
whilst also giving some space to
advocates of a multi-party system.
It also waged a constant campaign
against ‘the wunderground gang’
(bhumigat giroha), a coterie said to
be manipulating the political system
by extra-constitutional means. Its
prestige and circulation were boosted
following the attempted assassination
of its guest editor in 1986 and the
arrest of prominent alleged gang-
members and their subsequent
conviction for the crime. Since 1990
the paper tends to support the
Congress Party, although remaining
critical of certain policies within the
Pariy seen as betraying the original
party line, such as the opening up to
ex-Panchas. Its publisher, Keshab
Raj Pendali, was once personal
secretary to the Congress leader B.P.
Koirala.

Desantar Saptahik® [SAl 1989-
present]. This independent
newspaper is close to the Congress,
though opposing certain individuals
within the Party. After Saptahik
Vimarsa and Drsti (see below), it is
probably the third largest weekly in
circulation.  Internal quarrels have
recently led to its reorganisation: it
will now appear under the new name
Suruci.

Other papers supporting the Nepali
Congress Party are Saptahik Nepali
Avaj* [SAl 1989-present],

Punarjagaran, Janmabhumi Saptahik,
Arati* [SAI 1989-present], Janamaic,
Gandiv and Rajamati (Newari). The
daily Parivef is supported by the
Finance Minister Dr. Devendra Raj
Pandey.

The Political Left

The Nepal Communist Party, founded
in India in 1949 by Pushpa Lal
Shrestha, has since Mahendra's 1960
coup splintered into fifteen or sixteen
different factions. Splits have been
caused by tactical disagreements on
participation in the pancdyatr system
and collaboration with the Nepali
Congress, ideological disputes (often
linked with divisions within the
international communist movement)
and by simple personality clashes.
Seven of the groups agreed in
January 1990 to collaborate in a
United Leftist Front, which then
worked with Congress in the
democracy movement and now
shares power with it in the interim
government. In December the four
parties in the ULF, which did not
have cabinet representation, quit the
Front, charging that the other three
had been advancing their specific
party interests rather than working
for the Front as a whole, and that
money collected from the public had
not been properly used. Two of the
remaining parties in the ULF merged
in January this year. Not all the
parties on the political left are
represented by significant papers.

Of the parties within the ULF, the
United Nepal Communist Party
(Marxist-Leninist) was formed in
January 1991 by the merger of the
two most significant groups within
the ULF: Nepal Communist Party
(Marxist-Leninist) and the



12

Communist Party (Marxist). The
former Leninist (the 'Mah Lehs’) is
usually regarded as the most
important leftist group, and is
represented in the cabinet by
Jhalanath Khanal (Agriculture, Land
Reforms and Forestry and
Conservation). Originated as the
‘Jhapali' group in the early 70s, when
it was involved in Naxalite terrorism
in Jhapa district; later renounced
murder as a tactic but remained
committed to armed revolution. Put
up candidates in the 1986 election,
winning four seats (in Kaski, Chitwan,
Tehrathum and Jhapa), while a
sympathiser (who later deserted to
the pancayat camp) was elected from
Ilam. Its 1989 party conference
renounced Maoism and expressed
support for a multi-party system,
thus helping to pave the way for the
1990 movement. Favours ‘'naulo
janbad' ('mew republic' or ‘'new
democracy') as a long-term goal but
accepts a purely formal role for the
monarchy in the interim. Many
cadres, including veteran leader
Mohan Chandra Adhikari who was
imprisoned from the 1970s until this
January, are thought to remain
Maoists at heart; and it is official
policy that 'reactionaries’ and ‘anti-
nationals’ should not be allowed
freedom to organise. The party also
backed the Chinese government's
suppression of the democracy
movement last year. On the other
hand, there are members, or ‘fellow
travellers', on the party’'s more
liberal wing, wishing to abandon the
name 'Communist’ in favour of
'Socialist',

The former Nepal Communist
Party (Marxist) cultivates close
relations with its Indian namesake,

which is in power in West Bengal. It
is led by veteran Communists, Man
Mohan Adhikari and Sahana
Pradhan. The latter, the widow of
Pushpa Lal Shrestha, is Chairwoman
of the United Leftist Front and
Industry minister in the interim
government.

The newly constituted United
Nepal Communist Party (Marxist-
Leninist), clearly dominates the left
scene. It receives support from Drsti
Saptahik* [SAI  1990-present],
Chalphal* [SA]I 1985], the daily
Samalocana and the Mukhpatra
Navayug (the official publication of
the NCP:M-L). The Deli Dayari
Saptahik* and Matrbhumi, which also
belong to this group, originally
supported the Marxist faction (led by
Man Mohan Adhikari). Also in the
ULF is the Nepal Communist Party
(Manandhar), a pro-Soviet grouping,
named after its leader and repre-
sented in cabinet by Nilambar
Acharya (Law and Justice, Labour
and Social Welfare, Tourism), who
was once a student in the Soviet
Union. The views of this party,
whose stronghold is in the Tarai, are
expressed by Madhyam.

The following parties quit the ULF in
December 1990, The Nepal
Communist Party (Fourth
Convention) is a Maoist grouping, still
ideologically close to the Mashal and
Masal (see below) groups with which
it was united until the 80s. Accepts a
multi-party system for the present,
but not as a long-term goal. Iits
leader until recently, Nirmal Lama,
member of the Constitutional
Recommendations Commission
attracted some criticism for a
seeming attempt to attack the
direction in which the Commission

13

was going without first resigning
from it. Lama has now apparently
been replaced as leader since the
Gorkhapatra (12.12.1990), reporting
the break-up of the ULF, refers to
Lilamani Pokhrel in that position, It
has now joined the Mashal group (see
below) with whom it has formed the
Ekata Kendra (Unity Centre).

The Nepal Workers and Peasants
Organisation is led by Narayan
Bijukchheu (‘Comrade Rohit'), who
split from Pushpa Lal Shrestha in
1975/5.  Apart from some limited
support in the far west, draws nearly
all its strength from Bhaktapur,
where it has a firm grip on the
Jyapus (Newar cultivator caste). One
of the first leftist groups to adopt an
‘entryist' approach to the pancayar
system, it won the Bhaktapur seat in
1981. When its victorious candidate
broke with the Party, allegedly after
succumbing to the blandishments of
Prince Dhirendra, a new candidate
was put up successfully in 1986.
Following the 1987 killing of the
1981 candidate, Rohit and many
associates were kept in prison until
the victory of the democracy
movement, The party remains
officially Maoist but is
simultaneously committed to a multi-
party system! Its views are
expressed through the paper Avaj.

Other parties, who left the ULF,
include the Nepal Communist Party
(Amatya) based mainly in Patan and
supported by Nepali Samacar
Saptahik and Astitva; The Nepal
Communist Party (Tulsilal), an
allegedly pro-Soviet group,
something of a one-man band whose
leader Tulsilal Amatya was the only
Nepalese politician to express
support for Saddam Hussain after the

invasion of Kuwait; and the Nepal
Communist Party (Varma), a small,
pro-Soviet grouping, led by Krishna
Rai Varma. It seems to have no
newspaper of its own

Other leftist groups who remained
outside the ULF, include the Nepal
Communist Party (Mashal), probably
the most influential of the 'hard-line’
Communist groups remains
committed to Maoist revolution and
denounces the Marxist-Leninists for
selling out to ‘capitalist democracy'.
Its leader, known only as Parchand
split from Mohan Bikram Singh's
group, to which it is still close
ideologically, in the early 80s. It has
now been joined by the NCP (Fourth
Convention) to form the Ekata Kendra
(Unity Centre). This group is
represented mainly by Prsthabhami*
[SAI 1990], further by Yojana, Jyald,
Nepalbhumi, Usa Saptahik, and the
Newari Inap.

A second group is the Nepal
Communist Party (Masal), a hard-line
Maoist party led by Mohan Bikram
Singh, who became well-known
nationally during the referendum
campaign. Weakened by the splitting
off of the NCP (Mashal) group (about
1981) and 4th convention group
(1984). Objections to Singh's
personal behaviour, he is reputedly a
womaniser and hard-drinker, rather
than ideological differences may
have been responsible for both splits.
The party publishes Mahima and
Ugantar.

Other groups, of considerably less
significance, include the Nepal
Marxist-Leninist Party, Proletarian
Workers Organisation, and the
Shambhuran, Haihar Junj Shah, 6th
Convention and Nepal Communist
Party (Unity Centre) groups.




14

The former Panchas

Many Panchas have now joined the
Congress party (to which many of
them had belonged before 1961) but
two former prime ministers under
the pancayat system came together
to found a party largely
incorporating other ex-activists
under the old regime. Named the
National Democratic Party (Rastriya
Prajatantra Party), it split on the
very day of its formation into two
factions, each of which has registered
separately with the Election
Commission.

The National Democratic Party
(Chand) is led by Lok Bahadur Chand,
a veteran pancayat politician, the last
of several terms as prime minister
being in April this year between the
dismissal of Marichman Singh and
the appointment of the current
premier Krishna Prasad Bhattarai.
Backed by Pashupati Shumshere J.B.
Rana, generally regarded as one of
the more capable pancayat leaders
and a key figure in the negotiations
leading to the establishment of the
interim government, the party is
rumored to have received funds from
the Queen. It is thought to have
extensive support in the western
hills, where many apparently regard
it as 'the king's party’. The views of
the National Democratic Party
(Chand) are voiced mainly by
Samiksa* [SAI 1985, 1989-present],
as well as by the Saptahik Manc *
[SAI 1984-85, 89-90], Navaras, and
Caksu* [SAl 1989-90].

The National Democratic Party
(Thapa) is led by Surya Bahadur
Thapa, once a close collaborator of
King Mahendra under whom he
served as premier from 1966 to

1969. After Birendra's accession he
began agitating for reform within the
pancayat system and was imprisoned
for a year. Drafted in again as
premier following the 1979
disturbances, he was one of the
architects of the pancayat side's
victory in the 1980 referendum.
Removed after a vote of
no-confidence in 1983, generally
seen as engineered by the palace, he
again acted as an opposition within
the pancayat system. Widely seen as
corrupt, though also with genuine
liberal leanings, he now probably has
much less support in the country
than Chand, who replaced him as
prime minister in 1983. After the
success of the Movement Thapa
founded his own paper, the Nepali
Patra* [SAl 1990-present], which
now is the voice of the National
Democratic Party (Thapa). In
August 1990 its editor Padam
Thakurati (the journalist who - while
with Saptahik Vimsa - had been the
intended victim of assassination by
Bharal Gurung and Co) resigned and
joined the Nepali Congress. He was
succeeded by Janardan Acharya
The party is also supported by
Janajyoti and the daily Hindu Dainik*
[SAl 1990-present]. Another paper
close to the Thapa group is
Samracana.

Political Organizations
Representing Ethnic Interests

The number of papers published by
‘ethnic' parties seems to be rather
small. The weekly Chahara* [SAl
1991] is close to the "Mongol National
Organisation’ . The Hindi paper
Vislesan represents the views of the
Nepal Sadbhavana Party, based in

15

the Tarai; and Janamukti is the paper
of the Rastriya Janamukti Morca.

Finally mention should be made of
the valuable service Mahesh Chandra
Regmi has provided for non-Nepali
speakers interested in political
developments as reported in the
Nepalese press. His Nepal Press
Digest, abstracting in English
translation, press-clippings from a
broad variety of private newspapers,
has been published from Lazimpat
(Kathmandu) since 1963. For anyone
interested in the ups- and downs of
Nepalese politics or in the language
of politics, there is no substitute for
the newspapers themselves; but for
anyone seeking quick and easy
access to current political issues,
Nepal Press Digest is a must [SAI
1963-present].

LIBRARY RESOURCES FOR NEPALESE STUDIES IN LONDON
Michael Hutt

London is a long way from
Kathmandu: the two cities have little
in common except, perhaps, a
growing traffic problem and the
palace of a constitutional monarch.
But for historical reasons there are
several valuable collections in
London of material relating to Nepal.
Although these are readily accessible
to bona fide researchers, they are
currently somewhat under-used. My
intention here is to bring these
collections to the notice of European
scholars. This is by no means a
comprehensive survey - there are
many other oddities tucked away
here and there, no doubt, and several
of London's enormous museums

possess large collections of art and
sculpture from the Himalayan region.
But here I shall mention the main
centres for library research, as well
as some of the more interesting and
unique material they contain.

There are at present three
libraries with substantial holdings of
books in Nepalese languages
(principally, but not exclusively,
Nepali), of books in European
languages relating to Nepal and of
Nepalese manuscripts. These are the
India Office Library and Records
(IOLR) near Waterloo Station, the
Oriental Manuscripts and Printed
Books (OMPB) division of the British



