
58 EBHR-41

‘Objectionable Contents’: The policing of the Nepali print 
media during the 1950s

Lokranjan Parajuli
 

After the movement of 1950-51, the Nepali print media sector experienced 
significant growth. With the publication of the Jagaran weekly and Aawaj 
daily, both from the private sector, in 1951, the Nepali press also emerged 
from the state’s direct purview. 

This article assesses the status of press freedom during this decade 
of media growth, i.e., between 1950 and 1960. By studying actions taken 
by the state agencies (mostly the Kathmandu Magistrate’s Office) against 
various newspapers, it seeks to answer the following questions: First, under 
what legal regime did newspapers function during this decade? Second, to 
what extent did newspapers enjoy the freedom of press enshrined in the 
Interim Constitution? Finally, what were considered to be ‘objectionable 
contents’ during this decade? By answering these questions, I show that 
the freedom enjoyed by the press was gradually curtailed through legal 
amendments, resulting in an increase in the number of actions taken 
against various newspapers. I also argue that the state agencies were 
particularly sensitive in regard to three institutions or agencies: the Shah 
monarch and his family; prime ministers and their governments; and 
foreign embassies and individuals. The likelihood of state action against 
newspapers increased when negative content was published in relation to 
any of these figures or institutions (cf. Hutt 2006).

In the first section of this article, the constitutional-legal arrangements 
that governed the press and publication sector during the period 1950-1960 
are examined. This is undertaken in order to show the gradual shrinking 
of the freedom gained in 1951. The second section looks at a number of 
variables related to governmental actions taken against the papers. The 
third section explores what constitutes ‘objectionable contents’ in the 
eyes of the government agencies. At the end of the article there is a brief 
conclusion. 

The first section of the paper uses state legal documents as its sources 
of information. The second and third sections rely mainly on the book 
Nepalko Chhapakhana ra Patrapatrikako Itihas by Grishma Bahadur Devkota 

European Bulletin of Himalayan Research 41: 58-83 (2012)



59

(2024 v.s.). More than half of this book (300 of a total of 560 pages) is 
devoted to detailing the actions taken against newspapers as a result of 
them publishing  ‘objectionable contents.’ However, the entirety of what 
constitutes such ‘objectionable contents’ and the full details of the actions 
taken by the state agencies are not published in the book, thus limiting 
the scope of this research.

1. Constitutional/legal provisions

Provisions before 1951
The now infamous Muluki Ain (lit. Law of the Land) of 1854, prepared 
and enacted by the first Rana Prime Minister Jang Bahadur, contained 
no references to the press and publication sector.1 In 1920, article 31 
was added to the fifth part of the Ain.  This addition made it mandatory 
for any document that was to be published to adhere to the following 
procedure: the proposed document should first be presented to the Nepali 
Bhasha Prakashini Samiti; the Samiti would review it; and, if it deemed 
it appropriate, would provide a no objection letter; only then would the 
document go to the press (PCN 2030 v.s.).2 

Nepal’s first press act, the Chhapakhana ra Prakashan Sambandhi 
Ain, was enacted on 14 April 1948 and consisted of four sections and 
34 articles. The Act prohibited the publication of a paper without first 
getting permission from the concerned authority of the state.3 Article 6 
of the act proscribed the publication of content which indirectly, directly, 

1 Perhaps this was because there was no such need. In fact, it was Jang Bahadur who 
brought the first printing press, popularly called the giddhe (vulture) press, to Nepal in 
1851.  

2  If a document was published without prior permission from the office, the publisher/
printer was to be fined NRs. 50 in the case of ‘non-objectionable’ content. If the content 
was found to be ‘objectionable’ however, all the copies were to be seized and the case 
referred to the appropriate authority for further prosecution (PCN 2030 v.s.: 124-25 also 
Acharya 2008 v.s.: 157-63). It is worth noting here that Krishnalal Adhikari wrote an 
apparently ‘non-political’ book, Makaiko Kheti (Farming Maize), and only got it published 
after receiving permission from the relevant authority. Despite this, the book was later 
banned and all but one copy were seized. The author was also jailed for the ‘crime’ of 
publishing the book, eventually dying in incarceration (see Ghimire 2068 v.s. and Poudel 
2045 v.s.). 

3 Article 9 of this act detailed the procedure to be used to acquire permission from the 
concerned office.

Parajuli



60 EBHR-41

or satirically; using words, symbols and sentences; in books, papers 
and other documents; committed the following: incited one to murder 
or conspire against Shree Panch (the king) or Shree Tin (the Rana prime 
minister), obstructed the governance or government, caused sexual 
arousal (kamatur garaune) or disturbed social harmony, etc.4 This Act also 
required both the printer and publisher to deposit one thousand rupees 
cash, or collateral to the same value (see PCN 2030 v.s.). 

Provisions after 1951 
After the ‘Delhi compromise’ of 1951, political leaders returned to Nepal 
alongside King Tribhuvan. On 18 February 1951, Tribhuvan read out a 
proclamation, popularly known as the royal proclamation or shahi ghoshana. 
Subsequently, the Interim Constitution of 1951 (Antarim Shashan Bidhan, 
2007; lit. interim governance act) was promulgated. The document legally 
introduced Nepal to a new system of political governance. It guaranteed, 
constitutionally, freedom of speech, with provisions related to freedom of 
expression and publication being stipulated in section 2, article 16(a).5

However, even before the formal transition of power, and before 
the Constitution actually came into force, some individuals had already 
begun publishing papers. Jagaran weekly, for example, had started from 15 

February 1951, the day that Tribhuvan and other political leaders returned 
to Nepal. Aawaj daily then appeared on the market from 19 February, i.e., 
the day after the royal proclamation. In the following weeks and months, 
more papers came out. These papers did not fully adhere to the terms 
of the now redundant but still existing legal document of 1948. Instead, 
they published on their own. On 15 May 1951, the secretary to the Home 
Department sent out letters to both the publishers and printers of the 
papers, reminding them of the 1948 Act. In the letter, the secretary urged 
them to follow the existing law and, in the process, assist the government 

4 There were 14 points detailed in the list of things that the publications ought not do (see 
PCN 2030 v.s.: 93-112). 

5 It is also to be noted here that on 9 September 1952 Tribhuvan promulgated a special 
Emergency Powers Act, through which he arrogated to himself enormous executive 
power, thereby abrogating the king-in-council principle upon which the Interim 
Constitution was said to have been prepared. The new Act clearly stipulated that  
‘The executive power of the State shall be vested in the King who shall exercise it  
directly or through the subordinate officers according to the laws framed by him’ 
(Chauhan1971: 62). 



61

in maintaining law and order. The letter further asked them to send two 
copies of the printed materials (newspapers, books, etc.) to the office 
immediately after they were published.

This attempt to revert to the governance of the old Act created a stir 
and resulted in the papers condemning the effort. Both the Janamitra 
monthly and the Bulletin of the Nepali National Congress ran an editorial 
on this issue. ‘Inappropriate order of the interim government; against 
press freedom,’ wrote the former, adding that, ‘the revolution was waged 
to break the draconian law, and civil rights were attained, but now there 
is this attempt to curtail the press freedom by using the same old act.’ The 
latter declared that the people must oppose such an arbitrary  (manpari) 
action of the government. In light of the barrage of such criticisms, the 
government issued a press release on 18  May, in order ‘to clear up the 
misunderstandings’. The release stated, ‘Since the old Act is yet to be 
amended and the new Act still is not on the horizon, the press is printing 
irresponsibly (jathabhavi)’. This, it was claimed, forced the government to 
draw the attention of the press to the existing law, so as to maintain law 
and order. Moreover, it was also mentioned in the release that the law 
‘will soon be amended and the press freedom shall in no way be curtailed’ 
(Devkota 2024 v.s.: 232-33).

Two Acts of 1952
In 1952, two Acts, namely the Nepal Chhapakhana ra Prakashan Registry 
Act 2008 and the Chhapakhana ra Prakashan Sambandhi Act 2009, were 
introduced.6 The former covered the registration of the printing press as 
well as publication related issues, while the focus of the latter was on the 
regulation of the contents of the press. 

In the preamble of the Registry Act, it was mentioned that the Act 
was prepared to ‘control the press and newspapers and to collect and 
preserve a copy of all the documents either printed or lithographed from 
within Nepal.’ This Act prohibited the publication of a newspaper without 
following the proper legal procedure, i.e., without first getting permission 
from the concerned office.7 Those papers that were already in print 

6 cf. footnote 5.
7 Violation of this provision was a punishable offense. The punishment for a violation was 

either a fine of up to NRs. 2000 or 6 months of imprisonment, or a combination of both 
(PCN 2030 v.s.: 193-123).

Parajuli



62 EBHR-41

were required to register and acquire permission from the concerned 
authorities within 35 days of the publication of the Act.8 One apparent 
change was that the mandatory one thousand rupees deposit (for both 
printer and publisher) was removed.

The second Act was promulgated within five months after the first, 
and during the same year. This Act was prepared and enacted because, 
according to the government, ‘even though the old Act of 2005 v.s. was 
replaced by the Act of 2008 v.s., the press remained confused (bhramma 
parera) and continued to publish materials in bulletins, booklets, 
newspapers which posed a challenge to the law and order situation of 
the country.’ Therefore, as the preamble clearly mentioned, this act was 
promulgated ‘in order to fully control and regulate the press and maintain 
law and order’ (PCN 2030 v.s.: 73-92). 

This Act more or less reinstated the provision of requiring a deposit 
from both the printer and publisher of the paper—an ambiguity due to it 
being left to the authority to decide whether or not to ask for the deposit. 
Furthermore, the authority could also ask for any amount of money as 
long as it did not exceed one thousand rupees. This allowed government 
officers to treat certain agents differentially, and therefore violated the 
new legal principle that all citizens were equal in the eyes of the law. 

Moreover, this Act prohibited the press from publishing certain 
content, and any violation of this became a punishable offense. If a 
paper, book or other publication contained content which was deemed 
to be likely to contribute to an increase in the crimes listed in Articles 
5(1) to 5(9)9, the government authority could then ask for a deposit of five 
hundred to three thousand rupees. Article 36 of this Act also allowed the 
government to impose a ban on the publication of news and criticism in 
cases where it deemed reasonable to do so in the ‘public interest’ (duniyako 
hit nimitta). It was, however, up to the government authority to decide 
what was considered to be in the interest of the public and what was not.10 

8 In districts outside Kathmandu, the district police officer could take a decision on an 
application to register a paper. 

9 This included inciting murder or other violent activities, fomenting disrespect or hatred 
towards the king, his family and government, creating law and order problems, etc. 
(PCN 2030 v.s.: 73-92).

10 This Article, along with Articles 4 and 8 (which allowed the bureaucrat to seek a deposit 
from both the printer and publisher), were the articles that were most criticised by 
the employees of the press (journalists ad others). The report of the first ever Press 



63

Amendments of 1954
The 2009 v.s. Act was amended on 28 April 1954. The existing Article 5 was 
scrapped, resulting in both the press owners and publishers subsequently 
being required to sign declarations that they would not violate the law, 
and if violation did occur to bear the consequences as the law dictated.11 
The existing Article 5(d) was also scrapped. In its place, a provision was 
created whereby printing or publishing materials opposing the king, his 
family, ambassadors to Nepal, the legally formed government and the 
judiciary/judicial administration and fomenting hatred amongst the 
king’s subjects (jati, varna, and upajati), the king and his government, all 
became criminal offences (Devkota 2024 v.s.: 236-37).

Amendments of 1957
The Press and Publication Act was amended once again on 4 December 1957, 
with a particular emphasis on Article 5d. With this second amendment, 
the publication of content that fomented hatred and disrespect towards 
foreign countries, or caused disturbances in the relationship between 
friendly countries, was also considered a criminal activity and, as a 
result, became a punishable offence. As per the amended provisions, if 
disrespect or hatred was fomented against the king and his family, ‘direct 
action’ (thadai karvahi) would be taken against the offender.  An additional 
penalty of a three year imprisonment, a fine of three thousand rupees, or 
a combination of both, would be imposed alongside other punishments as 
per the existing laws of Nepal. If a similar offence was committed against 
the government, the punishment would be two years of imprisonment, 
a fine of two thousand rupees, or both. A similar offence against a 
government employee would incur six months imprisonment or a fine of 
five hundred rupees (Devkota 2024 v.s.: 237-38). 

In 1959, Mahendra initiated the production of a constitution and 
subsequently had it promulgated, despite the fact that in 1951 it had been 
agreed that elections would be held for a constitutional assembly.12 Article 

Commission, formed first under the press attaché of the palace but later reorganised 
and headed by a special judge of the Supreme Court, also recommended revisions to the 
aforementioned articles (see PCN 2060 v.s.: 266-383). 

11 This provision was added, it appears, to further deter printers and publishers from 
publishing materials that were against the king and government.

12 Such an election was never held. After several postponements, the country did hold 
its first general election in 1959, but not for the purpose of a constitutional assembly. 

Parajuli



64 EBHR-41

4(7) of part 3 of the 1959 constitution guaranteed freedom of speech 
and publication, freedom of assembly without arms, freedom to form 
associations and freedom of movement.13 Although freedom of expression 
and press was thus accepted in theory, in practice this freedom and 
political space was gradually curtailed, regulated and controlled by acts 
that were introduced and amended at regular intervals. Thus, the gains 
of the 1951 political movement slowly seeped away, and while Nepal’s 
political governance system gradually became more regimented, the 
control of the monarchy became stiffer. 

 
2. Media growth and sanctions against the press

The growth of the press
Historically speaking, the Nepali print media sector is more than a 
century old, with the first newspaper of the country, Gorkhapatra, being 
established in 1901. However, it was only after the  movement of 1950-
51 that the sector saw significant growth.14 Compared to the number of 
papers registered in the first five decades of the twentieth century (a total 
of 16, including literary magazines), the number of papers registered in 
the decade after the overthrow of the Rana regime is large (264). With the 
publication of Jagaran weekly (edited by Hridayachandra Singh Pradhan) 
and Aawaj daily (edited by Siddhicharan Shrestha), the Nepali press also 
came out of the state’s direct purview. Whilst this growth was mostly 
centred in Kathmandu, we can also see a few papers published outside the 
capital. Of the 264 papers registered between 1950-60, half were published 
at intervals of between a day and a fortnight and are therefore likely to 
be newspapers. The rest of these publications are likely to be magazines, 

Instead, it was for the parliament. The constitution, which was intended to govern 
parliamentary politics, was enacted a week before the parliamentary elections (see 
Chauhan 1971).  

13  For an analysis of the 1959 Constitution of Nepal, see Appadorai and Baral (2012). 
14 Even though the press was severely restricted in Nepal during the Rana era, Nepali 

entrepreneurs in various Indian cities were involved in the newspaper business—e.g., 
Gorkha Bharat Jeevan, Gorkhe Khabar Kagat, Gorkhali, Gorkha, Tarun Gorkha, Gorkha Sansar, 
Gorkha Sevak, Asam Gorkha, Gorkha Samachar, etc.—catering to an ‘imagined’ Nepali 
community. See Onta (1996) and Chalmers (2003) for discussions of the formation of 
Nepali identity and the Nepali public sphere in the early 20th century.  



65

bulletins or literary and other types of journals. (cf. Aryal 2068 v.s.).15 

Table 1. Annual media growth

Year 
No of papers

published 
(registered)

Daily-
Fortnightly

only
Year 

No of papers
published 

(registered)

Daily-
Fortnightly

only
1898/9-
1949/50

17 6 1955/6 20 17

1950/1 5 4 1956/7 24 15

1951/2 15 8 1957/8 39 22

1952/3 22 8 1958/9 28 11

1953/4 20 11 1959/60 34 8

1954/5 20 15 1960/1 37 13

Total (1950-61) 264 132
Source: Derived from Nepalko Chhapakhana ra Patrapatrikako Itihas by Grishma Bahadur 
Devkota (2024 v.s.).

The table above highlights that the number of registered papers increased 
annually.16 However, the growth is not even and the fluctuation is more 
pronounced in the case of newspapers. In 1957/8 (2014 v.s.) alone, 39 
new papers were registered, of which perhaps 22 were newspapers. 
This is an important year politically with Tanka Prasad Acharya’s more 
than one and half year long premiership coming to an end.17 Mahendra 
then appointed K.I. Singh as prime minister, although Singh was only 

15 The distinction between newspapers and other variants is important because it was 
largely the former that attracted the attention of the state. There is a possibility that 
in a number of cases of registered papers no issues were ever published. Furthermore, 
some papers were shelved after a period of time. It is also to be noted here that some 
of the papers succumbed due to state interventions, as will be discussed in the later 
sections of this article. 

16 This increase was not limited to newspapers. The period also witnessed the establishment 
of two news agencies, namely Sagarmatha News Agency and Nepal News Agency. After 
the royal takeover in 1960, the government dissolved both entities, subsequently 
setting up a National News Agency (Rastriya Sambad Samiti, later renamed Rastriya 
Samachar Samiti) under official patronage. Mahendra’s press secretary was appointed 
the chairman of the new news agency (see Baral 1975 and Belbase and Murphy 1983). 

17 Whilst accepting Acharya’s resignation, King Mahendra also stated that Acharya had 
resigned on the grounds of not being able to hold the election—an accusation that Acharya 
denied, even going as far as making his resignation letter public (see Joshi and Rose 1966). 

Parajuli



66 EBHR-41

able to remain in this post for 108 days, after which the monarch took 
over power and began ruling directly. Mahendra’s antics were criticised 
by many of the political parties, leading them to collectively launch 
a satyagraha, eventually forcing Mahendra to reach a compromise 
with them (see Chauhan 1971, also Gupta 1993). In order to increase 
their voice during this tumultuous political period, the parties began 
publishing new newspapers, thereby producing a surge in the total 
number of papers published.18

Actions taken against newspapers
With the rise in the number of papers after 1951/2, the number of actions 
taken against them also increased. During this period, 34 papers faced at 
least one type of action, collectively facing 100 actions in total (see Table 
2). The number of actions increased gradually until 1957/8  (2014 v.s.) and 
then decreased sharply the following year. A total of 24 actions were taken 
in 1957/8 whereas the previous year saw 22 actions. These two years were, 
as mentioned earlier, years of intense political competition. The next 
year, a kind of national government was formed under the chairmanship 
of the Nepali Congress (NC) leader Suvarna Shamsher. Thus, there was 
less acrimony amongst the parties, and also between the government and 
the parties. Besides this, government agencies were also gearing up for 
the upcoming election, and hence fewer actions against the newspapers 
occurred. By 1959/60 (2016 v.s.), the first popularly elected government 
under BP Koirala of NC had come to power. The outcome of the election 
was quite surprising. Whilst many established leaders of various parties 
failed to win seats, the Nepali Congress was victorious with a two-thirds 
majority. The number of actions against the media increased slightly, 
totalling 9 actions in 1959/60 (2016 v.s.) and doubling the following year, 
during which many political parties ganged up against the reigning 
Nepali Congress government (Baral 2012a). This was orchestrated by the 
palace and involved especially those parties who had fared very badly in 
the election (Baral 2012b). This conflict was also reflected in the press. 
Subsequently, when the press started criticising, the government agencies 
also began taking actions. 

18 During 1956-7 (2013 v.s.) and 1957/8 (2014 v.s.), we also see an increase in the number 
of severe actions taken against the papers. Although a number of newspapers were 
shelved, the individuals associated with them returned to the field with new papers.



67

Table 2. Annual actions taken against the media19

Year No. of Actions taken Year No. of Actions taken
1951/2 1 1956/57 22

1952/3 2 1957/58 24

1953/4 4 1958/59 4

1954/5 8 1959/60 9

1955/6 8 1960/61 18

Total 100

I have disaggregated the actions against newspapers in order to see 
whether the leader of any given government made any difference in 
the number of actions. Table 3 shows that no paper faced any actions 
when Tribhuvan was directly ruling.20 Similarly, the government under 
the premiership of Mohan Shamsher, formed after the fall of the Rana 
regime in which NC was a coalition partner, also took no actions against 
papers. The sole action listed in Table 3 during Mohan Shamsher’s 
period of office was taken by the Apex Court against the Nepali National 
Congress Bulletin, in a contempt of court case.21 The government 
formed under the chairmanship of Suvarna Shamsher also took fewer 
actions, being limited to four instances. Going by these figures, the 
government under Tanka Prasad Acharya seems to have been the most 
negative towards the press as, during his tenure, a total of 34 actions 
were taken. The BP Koirala government comes second in this list with 
27 actions: two thirds of these actions, as has been mentioned above, 
were taken during the second half of its tenure. Though the K.I. Singh 
government lasted for only 108 days, there were eleven actions during 
the period. Thus, if one compares the relative frequency of actions, K.I. 
Singh’s government emerges as the one that was most negative towards 
the press. 

19 Unless otherwise stated, the author has prepared all the tables included in this paper. 
This is achieved after coding various actions taken against the print media, collected in 
Devkota’s Nepalko Chhapakhana ra Patrapatrikako Itihas.

20 After the fall of the Matrika Prasad Koirala government, due mainly to conflicts within 
the NC, Tribhuvan ruled for ten months with five royal advisors.

21 Three members of the party were found guilty in this contempt of court case; the ruling 
was based on the 1948 Act.

Parajuli



68 EBHR-41

Table 3. Actions under various governments

Head of  government Duration No. of 
actions 

Mohan Shamsher Rana 18 Feb 51-12 Nov 51 8m, 19d 1

Matrika Prasad Koirala 16 Nov 51-10 Aug 52, 
15 Jun 53- 17 Feb 54, 
18 Feb 54-2 Mar 55

8m, 28d and 
1y, 8m, 17d

14

Tribhuvan Shah 14 Aug 52-14 Jun 53 10m -
Mahendra Shah 14 Apr 55-26 Jan 56, 

15 Nov 57-14 May 58
10m, 23d and 
6m, 2d

9

Tanka Prasad Acharya 27 Jan 56-13 Jul 57 1y, 5m, 18d 34

K I Singh 26 Jul 57-14 Nov 57 3m, 18d 11

Suvarna Shamsher Rana 15 May 58-26 May 59 1y, 10d 4

B P Koirala 27 May 1959-15 Dec 60 1y, 6m, 18d 27

Total 100

Of the 132 papers (ranging from dailies to fortnightlies) published 
in the period 1950-60, more than a quarter (34) faced actions. The 
cumulative actions taken against these papers totaled 100. During this 
period, the Samaj daily, edited first by Pasupatidev Pandey and later 
by Maniraj Upadhyay, faced actions 21 times. The Hindi weekly, Sahi 
Rasta (ed. Maniraj Upadhyay) and Nepal Samachar daily (ed. Shankar 
Nath Sharma) also faced six actions each during the decade. The dailies 
Samaya (ed. Maniklal Shrestha), Diyalo (ed. Tarini Prasad Koirala) and 
Halkhabar (ed. Bindunath Pyakurel, later Dataram Sharma) all faced 
five actions each. The rest of the papers faced four or less actions, as 
shown in Table 4. 

Typologically speaking, it is the dailies that faced the most actions. 
Nineteen dailies, eleven weeklies and two bi-weeklies faced actions 
during the period. Similarly, the state agencies also took actions 
against one fortnightly publication and a bulletin. If we disaggregate 
the data in terms of the language of the papers, we find that four Hindi 
language papers,22 three English language papers and one Newari 

22 On a side note, this shows the prevalence of Hindi in the Nepali or Newari heartland. 
This, however, slowly withered away, especially after the accession of Mahendra to 
the throne, after which the state vigorously pursued the one national language policy 



69

Ta
bl

e 
4.

 L
is

t 
of

 p
ap

er
s 

fa
ci

ng
 a

ct
io

ns
 a

nd
 fr

eq
ue

nc
y

S.
N

.
N

am
e 

of
 t

he
 p

ap
er

Ty
pe

Fr
eq

ue
nc

y 
of

 a
ct

io
ns

S.
N

.
N

am
e 

of
 t

he
 p

ap
er

Ty
pe

Fr
eq

ue
nc

y 
of

 a
ct

io
ns

1
Sa

m
aj

Da
ily

21
18

Go
re

to
Da

ily
2

2
Sa

hi
 R

as
ta

 (H
in

di
)

W
ee

kl
y

6
19

Sa
nd

es
h

W
ee

kl
y

1

3
N

ep
al

 S
am

ac
ha

r
Da

ily
6

20
Ra

nk
o

W
ee

kl
y

1

4
Sa

m
ay

a
Da

ily
5

21
De

sh
 S

ev
a

bi
-W

ee
kl

y
1

5
Di

ya
lo

Da
ily

5
22

M
ot

he
rl

an
d 

(E
ng

)
Da

ily
1

6
H

al
kh

ab
ar

Da
ily

5
23

Bh
ug

ol
pa

rk
Da

ily
1

7
Sa

m
yu

kt
a 

Pr
ay

as
W

ee
kl

y
4

24
Jh

ya
li

W
ee

kl
y

1

8
Sa

m
ee

ks
ha

W
ee

kl
y

4
25

Bu
lle

tin
 o

f N
N

C
Bu

lle
tin

1

9
Ra

st
ra

va
na

i
W

ee
kl

y
4

26
N

ep
al

 
Da

ily
1

10
N

ay
a 

Sa
m

aj
 (H

in
di

)
W

ee
kl

y
4

27
N

ep
al

 B
ha

sh
a 

Pa
tr

ik
a 

(N
ew

ar
i)

Da
ily

1

11
Da

in
ik

 S
am

ac
ha

r
Da

ily
3

28
N

ep
al

 P
uk

ar
W

ee
kl

y
1

12
N

ep
al

 T
im

es
 (H

in
di

)
Da

ily
3

29
Pr

ah
ar

i (
H

in
di

)
W

ee
kl

y
1

13
Ja

n 
Pr

ay
as

W
ee

kl
y

3
30

Th
e 

Co
m

m
on

er
 (E

ng
)

Da
ily

1

14
Ev

er
es

t N
ew

s (
En

g)
Da

ily
3

31
U

jy
al

o
Da

ily
1

15
Sa

hi
 S

an
de

sh
Da

ily
2

32
Ka

rm
av

ir
W

ee
kl

y
1

16
Sw

an
ta

nt
ra

 S
am

ac
ha

r
Da

ily
2

33
Ka

lp
an

a
Da

ily
1

17
Aa

rt
hi

k 
N

ep
al

Fo
rt

ni
gh

tly
2

34
Kh

as
ok

ha
s

bi
-w

ee
kl

y
1

To
ta

l
34

10
0

Parajuli



70 EBHR-41

paper were also prosecuted. The rest of the papers were published in 
Nepali.

Types of actions
We can only assess the state of press freedom correctly after analysing the 
types of actions faced by papers for publishing contents that were deemed 
objectionable by the state agents. The following types of actions were taken 
by the government or its constituent agencies against the papers: oral 
clarifications; written clarifications; seeking new or additional deposits; 
seizing (jafat/syaha garne) deposits already made; fines; closing down 
the publication; imprisoning the editor/publisher or other concerned 
individuals. As is evident from Table 5, most of the actions were limited to 
seeking clarifications—of which some were oral clarifications, but a large 
majority (71 percent) were written. The most common occurrence was 
for the editor, publisher or both to be asked to report to the magistrate’s 
office within a specified time. There, they would be asked several questions 
relating to the ‘objectionable contents.’ In a few cases, the magistrate’s 
office would post a letter seeking clarifications, with the editor/publisher 
also posting their explanations or clarifications in response. 

Table 5. Types of actions

Type Frequency Percent

Oral clarification 3 2.6

Written clarification 82 71.3

Deposit (new/additional) 16 13.9

Fine 5 4.3

Ban 5 4.3

Jail/prison 4 3.5

Total 115* 100
* The total number of actions taken against the press was 100. In the table, the various 
categories of actions total 125. This is because some papers had to face two actions at the 
same time. For example, the government would first demand a written clarification from a 
paper. If this was found to be unsatisfactory, the paper would then also be penalised—either 
through an increase in the deposit they had to pay, or by being closed down.

(Nepali) at the expense of other languages of Nepal. The ‘Nepali only’ policy did not go 
unchallenged, but the state’s might ultimately prevailed (see Gaige 1975). We find very 
few, if any, examples of an influential Hindi language press after 1960.  



71

As explained earlier, it was initially required by law that anyone who 
wished to publish a paper had to deposit a thousand rupees. Apparently, 
however, this requirement was not adhered to by the papers that began 
publishing immediately after the political change of 1951. The provision was 
legally discontinued for a short period of time but was later reintroduced. 
As per this reintroduced article, papers (although not all papers, as it was 
left for the authority to decide which) were now required to deposit a 
certain amount of money (up to one thousand rupees) at the beginning of 
their operation. If the government agency perceived that a certain piece 
published in the paper was objectionable, it could seek a further deposit of up 
to three thousand rupees. This option began to be used by the government 
agencies and, as Table 5 shows, a deposit was sought in approximately 14 
percent of cases. In some cases, the earlier deposit was confiscated (syaha 
garne) and a new or additional deposit was sought. Some papers were 
closed down, either because they were unable to deposit the sum required 
or because they were unwilling to do so. Generally, it was cheaper to start 
a new paper than to pay an additional deposit. In some cases (five, to be 
precise), the government closed down papers. During K.I. Singh’s 108-day 
long tenure, two papers (Samaj and Desh Sewa) were closed down, during 
Matrika Koirala’s tenure two other papers (Rastravani and Khasokhas) were 
banned, and during Mahendra’s period of direct rule (15 Nov 1957-14 May 
1958), a pro-NC paper, Ujyalo, was also closed.

When the government authority asked for a large sum as a deposit 
or gave an order to close a paper down, the individuals associated with 
the paper would usually register and begin to publish a new paper. For 
example, Diyalo, an NC-leaning paper edited by Tarini Prasad Koirala, was 
asked to deposit three thousand rupees. This was imposed on the paper 
for publishing content that ‘fomented disrespect and hatred towards 
the monarch on a regular basis.’ The paper was then shelved, and the 
same individuals registered a new paper, Ujyalo. Ujyalo did not last long 
either.  It was not only banned when Mahendra was ruling directly, the 
NRs. 500 that it was asked to deposit whilst registering the paper was also 
confiscated. This group then began another paper, Kalpana. Similarly, 
Prahari was registered when Sahi Rasta closed down and when Samyukta 
Prayas was closed, the individuals associated with it began another paper, 
Jana Prayas. Table 5 also shows that  papers were fined on five occasions. 
However, it was not always the government that imposed fines. The 

Parajuli



72 EBHR-41

judiciary was also involved in such disciplinary matters. A few individuals 
filed libel cases in the court, resulting in the court ruling in favour of the 
victims and ordering the papers to pay compensation to them. 

Some editors or publishers were imprisoned for content published in 
their papers. Among those imprisoned were the editors Ishworananda 
Shresthacharya of Ranko weekly and Maniraj Upadhyay of Samaj daily. Ranko, 
a mouthpiece of the Nepal Janvadi Prajatantra Sangh, had published a news 
item with the provocative headline ‘Nehru government’s grave is to be dug 
in Nepal’, based on a speech made by the Nepal Janvadi Prajatantra Sangh 
leader Prem Bahadur Kansakar. The government under Matrika Koirala 
not only seized the printed copies of the paper from hawkers in the streets, 
but also imprisoned the editor for two days and Kansakar for three months 
(c.f. Gautam 2009: 170-71). Another paper, Samaj, was against the K.I. Singh 
government from day one. It had also urged the press attaché of the king 
to take appropriate action, further threatening to take action should that 
not happen. After a number of news items appeared that were apparently 
against the interest of the then government, the Kathmandu Magistrate 
Office first sought clarification from the paper and later jailed the editor 
under the Public Security Act.23 However, because the K.I. Singh government 
did not last long, the editor, Upadhyay, was released after two weeks. 

Jhyali, a weekly paper edited by Pramod Shamsher Rana, published a 
news item on an allegedly failed agreement between the Nepali and Indian 
government. It reported that the Nepali government had proposed a 
treasonous (rashtraghati) agreement with India that could not materialise 
because Nehru did not agree to sign it. The paper even published a copy 
of the alleged agreement. When the paper hit the market, the Kathmandu 
Magistrates Office sent its staff to bring Rana into its office with orders 
to use force should Rana decline to be escorted. As per the official note 
prepared by the magistrate, he was to be given the maximum penalty 
provisioned in law, i.e., two years of imprisonment and a fine of two 
thousand rupees. Rana was released after he deposited two thousand 
rupees and an additional Rs. 432 that guaranteed avoiding arrest.24 

23 ‘Rajdrohi (person charged with treason) gets premiership; Rajbhakta (person loyal to 
the monarch) gets a Magistrate’s Notice’ was the headline of a news item published by 
Samaj. This was published after the Magistrate’s Office sought clarification on the earlier 
pieces related to K.I. Singh’s appointment to the premiership.

24 Jhyali had its deposit returned when it appealed to the BP Koirala government. 



73

Action-taking authority
Which authorities actually took actions against the papers? As Table 
6 shows, it was more often than not the district magistrate’s office, 
in particular the Kathmandu Magistrate’s Office. Of all the actions 
recorded, 87 were taken by this office. Usually the Magistrate’s Office 
itself initiated actions against the papers but sometimes the home 
secretary, the home ministry and even the prime minister’s office asked 
the magistrate to take action. In a few cases, the police office also took 
the initiative (e.g., Nepal Samachar, Khasokhas, Rastravani). In the case 
of Sahi Rasta, a police officer ordered the paper to close down due to it 
publishing ‘objectionable content’. However, when the paper moved to 
the court, the court not only ruled in the paper’s favour, it also berated 
the police office for breaching the law. The court declared that the law 
did not allow the police to do anything on their own, further ordering 
the concerned authority to reprimand (nasihat dinu) the officer who 
took the action (Dahal et al 2065 v.s.: 3-5). Although it was the judiciary 
that took the first action against a paper after the 1950-51 movement, 
it also stood by the papers in certain cases during the later years of the 
decade. When the government agency demanded a large sum or tried 
to close down a paper for publishing ‘objectionable content,’ the paper 
usually sought the court’s intervention. The court, in general, also read 
the ‘content’ and gave a ruling. In some instances the ruling favoured 
the press (Sahi Rasta), and at other times did not (Diyalo, Nepal Bhasha).25 
While the role of the judiciary was, on the whole, not negative, it had to 
interpret the existing laws. As the laws themselves became narrower, 
this impacted upon court rulings.26

25 Nepal Bhasha published a couple of news items in which it called for a secular state. It 
also criticised the legal provision which made cow-killing a criminal act in a country 
in which the ‘majority of the people are non-Hindu.’ The action taken by the Home 
Ministry said that the paper had tried to create a ‘poisonous environment’ (vishakta 
vatavaran) in the society, and hence should have been asked to deposit the maximum 
amount (Rs 3000). However, because the paper was being published in the language of a 
minority community, only Rs. 1000 should be asked to be deposited. The editor, Phatte 
Bahadur Singh, received his deposit back when he appealed to the NC Home Minister in 
1959. 

26 See Dahal et al (2065 v.s.) for details of some of the Supreme Court verdicts relating to 
newspapers of the period. 

Parajuli



74 EBHR-41

Table 6. Action-taking authority
Authority Frequency

Kathmandu Magistrate, Home Secretariat/Ministry 87

Police 6

Judiciary 7

Total 100

3. ‘Objectionable Contents’ 
Because actions were taken against papers based on what was printed in 
them, it is important for us to explore what sort of content was considered 
objectionable. The oral and written clarifications sought by the state 
authorities, alongside the additional questions that were asked, tell us 
about the nature of ‘objectionable contents’ in the eyes of these agencies 
and individuals. The (incomplete) transcripts of the clarifications and 
questions given by Devkota (2024 v.s.) were therefore coded for this 
purpose. News material or content that was negative and related to the 
following institutions/individuals were found to draw the attention of the 
state authorities: criticism of the monarch, monarchy and the royal family; 
criticism of the government, head of the government or government 
bureaucrats; and criticism of foreign governments or individuals. This is 
summarised in Table 7.

Table 7. Objectionable contents
Contents related to Frequency Percent
Monarch/royal family 25 20
Prime minister/government 53 42.4
Indian government/institutions 16 12.8
Other foreign countries/individuals 8 6.4
Government bureaucrats 13 10.4
Newspapers 2 1.6
Other individual/institutions 8 6.4

Total 125* 100
* The total number of objectionable items (125) exceeds the total number of actions (100). 
This is because there were multiple examples of objectionable contents or materials in some 
news items. For example, if a report criticised both the Nepali government and India, or the 
government and the king, and the clarification also referred to both, then both are coded.



75

If we look at the contents referred to when taking actions against the 
papers, we find that it was not only negative or critical content that 
dragged the publisher or editor to the magistrate’s office but also simple 
information. This is especially evident during the first half of the decade 
in which even informative contents were flagged. The editors and 
publishers were subsequently asked, why and on what basis was the news 
published? In the latter period however, we do not see such clarifications 
being sought. 

If we analyse the ‘objectionable contents’, we find that more than 40 
percent of the actions were taken due to papers criticising the government, 
its head or its ministers. Content that was related to or negative about 
the monarch and his family drew the second highest rate of actions, 
i.e., around 20 percent. This shows that, despite the effort to sanctify 
the monarchy, it was not above criticism. The third largest category of 
objectionable content  (around 19 percent), related to foreigners—both 
institutions and individuals. Of the content related to foreign institutions 
or individuals, more than two thirds were related to India, the Indian 
government or Indian military missions in Nepal. The amendments made 
to the press-related laws also show an attempt to safeguard the three 
major institutions, with the primary protected figure being the monarchy. 

Colourful contents
The newspaper content of the 1950-60 period on which some of the actions 
were taken sounds amusing in today’s context, as are the questions asked 
by the state authorities. In almost all cases, the questions asked began 
with: why?; based on what evidence?; do you have any evidence?; how 
do you know this?; what is your source?; what evidence do you have that 
that was in fact the case?; what do you mean by this?; what do you want 
to imply?, and so on. 

For example, Samaj daily published a news report with the title, 
‘Chairman of the Royal Council to visit France’ in which it was stated, ‘It is 
understood that the chairman of the Royal Council is likely to visit France 
in the near future.’ The Kathmandu Magistrate called the publisher of the 
paper to his office, asking, ‘What is the basis of this report?’ In another 
example, Samaj reported that ‘Nandalal Pande MA’ was fasting until death 
in the Nakkhu jail. The magistrate’s office asked the publisher, amongst 
other questions: ‘How do you know that this man has an MA degree?’; 

Parajuli



76 EBHR-41

‘From which university did he get his degree?’; ‘What is the basis of this 
report?’ 

One is amazed, not only by the state agents’ concern for the ‘truth’, but 
also by some of the news items. ‘There is a rumour (gamgum halla chaleko) 
that out of the total six lakhs set aside to publicise Nepal’s five year plan, 
some amount is given to an individual related to a foreign newspaper,’ 
reported Samaj. The same paper threatened the government with action, 
stating, ‘this paper will be forced to take action should the press attaché 
of the king not take appropriate action on the way news related to PM K.I. 
Singh’s biography has been broadcast.’ It should be explained here that 
after Mahendra appointed K.I. Singh as prime minister, Radio Nepal began 
to air his biography and portray him as a true hero of 1950-51 movement, 
who had not only declined to recognise the Delhi compromise, but had 
also tried to stage a mutiny when he was languishing in jail. Radio Nepal 
was not only eulogising K.I. Singh, according to the paper, it was also 
blemishing the reputation of the late King Tribhuvan.  Similarly, Sahi 
Sandesh called a government minister named Khadgaman Singh Malla a 
mad man (bahula).  Hal Khabar, when asked to produce evidence for the 
news that it ran, pointed towards another paper that printed similar 
content, published after Halkhabar had carried the news.  

Criticising the government: the influence of the partisan press?
Healthy criticism of those at the helm of power, be it the government’s 
head or its ministers, is considered perfectly natural and is tolerated to 
a large extent in a democracy. However, those at the receiving end have 
seldom shown patience in digesting such criticism, especially in the case 
of Nepal. The various actions taken against the papers during the 1950-60 
period further illustrate this. As Table 7 shows, it is the newspaper content 
(news, opinion pieces or articles, editorials, letters to editors) related to 
the government that drew most attention. Of all the actions, 42 percent 
were taken due to the published material containing ‘objectionable 
content’ related to the government. If we add the objectionable items 
related to government bureaucrats, the total number of actions reaches 
fifty percent. 

The large number of ‘objectionable contents’ highlights an uneasy 
relationship between the press and the government. This is also because 
of the political environment of the period. Political parties, both in and 



77

out of the government, usually had acrimonious relationships with 
one another. The problem became acute when the king appointed K.I. 
Singh, a dubious political figure, as prime minister on 26 July 1957. 
Subsequently, the king terminated his role after a short period (on 
14 November) and ruled directly. A similar case can be seen when the 
Nepali Congress emerged victorious with a two-thirds majority in the 
first ever general election in 1959. This reduced the smaller parties’ 
chances of participating in the government, especially in the immediate 
future. Lok Raj Baral writes: 

When the first parliamentary election was over in 1959, many of those 
who had suffered ignominious defeats predictably mobilized their 
resources to stigmatize the government on each and every count. The 
press, as it was divided along group lines, joined the fray in promoting 
political tension or in disseminating misgivings. (Baral 1975: 172) 

Most of the papers against which actions were taken were affiliated to 
one or another party and in one way or another functioned as party 
mouthpieces. For example, Ujyalo, Diyalo, Kalpana and Nepal Pukar were 
run by individuals who were close to the Nepali Congress party. Samyukta 
Prayas, Jana Prayas and Halkhabar were affiliated to K.I. Singh’s United 
Democratic Party. Likewise, Samaj, Sahi Rasta and Prahari were close to 
the Praja Parishad. Since these papers were run either by a party or an 
individual close to the party, it was not unusual to find the views of the 
party and its leaders reflected in them. We also find that the actions taken 
by a government were annulled when the leadership of the government 
changed. Likewise, there are examples of the government agency’s (such 
as the magistrate’s) decision being reversed by a government minister or 
prime minister upon a journalist approaching them.27 

27 For ‘disrespecting and fomenting hatred against the monarch and the government’, the 
Kathmandu Magistrate’s Office ordered Samaj to deposit an additional NRs. 1500 within 
15 days in August 1957. Should this deposit not be made, the office would issue an order 
that cancelled the paper’s license. Samaj did not get a favourable decision either upon 
moving the decision to the court. But when the paper approached the newly elected 
Prime Minister BP Koirala (in 1959), he revoked the decision, saying that ‘the new 
government’s policy is to promote the press by providing as much facility to the press 
and not to control it.’ 

Parajuli



78 EBHR-41

The monarchy: not beyond criticism, despite the severity of the law
The changes that occurred in the legal sector during this period, especially 
those relating to  freedom of expression and the press, are also indicative 
of the changes that occurred in the power structure of the political sector. 
As described in section 1, freedom of the press and publication had been 
gradually curtailed through amendments in the laws. At the same time, 
these laws were primarily concerned with the safeguarding of both the 
monarch and his family. The penalty for criticising the monarch or the 
institution of monarchy became increasingly severe. Efforts were made to 
place the king and his family above the law and, in the process, engineer a 
situation in which he was unable to be criticised. In a sense, the institution 
was gradually becoming sanctified.28 This also demonstrates the growing 
power of the king. 

Despite the increasing severity of punishment, the press can still be 
found to be criticising the institution of monarchy. However,  there are 
no examples of actions being taken against the press for criticising King 
Tribhuvan.  This is presumably either because the papers did not criticise 
Tribhuvan, or alternatively, because the state agents did not bother the 
papers when Tribhuvan was ruling directly. The press did not spare his 
son, Mahendra, however. This is because he had become quite active in 
politics. He was, in fact, using one party after another to his benefit, and 
discarding them once their utility was over (Joshi and Rose 1966). The 
Nepali press began to criticise Mahendra on a regular basis. Mahendra 
used to tour Nepal in style and distribute money to individuals of his 
liking, all from state funds. He was also criticised for taking a large sum 
of money (52 lakhs) as a salary, and for ruling directly (see, e.g., Samaj, 
Samaya, Diyalo, Bhugol Park, Swatantra Samachar, etc.). Political leaders such 
as Ganeshman Singh, Pushpalal, Vishwabandhu Thapa and Tulsi Giri29 
criticised and even derided Mahendra at public functions for being an 
autocrat, and the papers reported these criticisms (see, e.g., Nepal Pukar, 
Ujyalo). When state agents sought clarifications from the publishers or 

28 The 1957/8 (2014 v.s.) Press Commission report included a section (12) on ‘rules for 
journalists’, in which it recommended that journalists ought not to promote matters 
that would lead to criticism and drag the monarch and his family into dispute. This was 
due to both being ‘pristine high-level institutions’ (PCN 2060 v.s.: 348).

29 It is ironic that the latter two, Thapa and Giri, became Mahendra’s henchmen after 
he dismantled the parliamentary democracy and introduced the partyless Panchayat 
system.



79

editors, they argued that it was the fundamental right of the press (and 
the public) to criticise the monarch (see Devkota 2024 v.s.). This shows 
that, despite the palace’s efforts to tame the press and control the public 
sphere, the press continuously took risks and challenged such moves. 

Foreigners: above criticism
If we look at the actions taken against the newspapers, it becomes evident 
that the Nepali state had become very sensitive towards foreigners and 
very careful not to antagonise them, be they individuals, institutions 
or countries. Initially, the law prohibited papers from criticising the 
foreign embassies in Nepal. Later, the law was amended to make it a 
punishable offence to foment hatred towards foreign, and potentially 
friendly, countries and to create disturbances in the friendship between 
Nepal and other nations. Of all the press items that drew objections from 
the authorities, half were related to India. The state agencies sought 
clarification on news items related to the Indian government, the then 
prime minister of India Jawaharlal Nehru, and the Indian military mission 
to Nepal. 

It has already been mentioned that the editor who published a news 
item with the title, ‘To not fight against foreign intervention is impotency; 
Nehru government’s grave is to be dug in Nepal’ was imprisoned for two 
days. Prem Bahadur Kansakar, the general secretary of the Nepal Janavadi 
Prajatantra Sangh, gave the speech reported in this article and was 
imprisoned for three months. He probably would not have been arrested 
if the paper had not reported his speech, because several other parties 
organised mass meetings on a regular basis in which they berated the NC 
government, India and Nehru without incurring similar reactions.  It was 
the newspapers that criticised Nehru (e.g., Sahi Rasta, Samaj, Goreto, Sandesh, 
Diyalo, etc.), and also those who reported on the alleged ‘terror’ (atanka) 
of the Indian military mission, that provoked the state agent’s actions, 
which included levying a new deposit. When Naya Samaj published a news 
item in which it was mentioned that a certain bureaucrat in the USSR 
embassy in Nepal whose job performance was considered unsatisfactory 
had left the country, the paper had to report to the Magistrate’s Office 
for clarification. Similarly, when Samaj opposed, in a series of articles, 
the travels of Professor Tucci of Italy, accusing him of removing Nepali 
artefacts and stealing, the government’s publication department  refuted 

Parajuli



80 EBHR-41

the charge and the Magistrate’s Office also sought clarification. Another 
paper criticised American aid in Nepal for being ineffectual and also had 
to report to the Magistrate’s Office. It thus becomes clear that the state 
agencies were very concerned about materials relating to both foreigners 
and foreign governments. 

4. Conclusion
After the downfall of the more than century-long Rana family oligarchy 
in 1951, the political system of Nepal changed drastically: democracy 
replaced autocracy. Referring to the decade that followed, Lok Raj Baral 
writes, ‘People not only changed their political styles but also made 
innovations in various fields’ (1975: 171). Kamal P. Malla recalls the 1950-
60 period as a ‘decade of extroversion. For it was a decade of explosion of 
all manner of ideas, activities and organized efforts’ (1979: 192). People all 
across the country became excited, creating new avatars of themselves as 
individuals and as associations: political parties, schools, libraries, literary 
organisations, theatre groups, clubs, newspapers and so on (Parajuli 2009).30 

Enjoying the democratic space and the freedom of speech and press 
that had been enshrined in the new constitution, the number of papers 
increased significantly during the 1950s. Even though the sector grew 
enormously, it was both immature and disorganised—this is evident from 
the content that was produced. Political parties emerged as key players 
in the media sector, running a significant number of papers that were 
also influential. The acrimonious relationship between the parties, and 
particularly with the party in government, was subsequently mirrored in 
the papers (see Baral 1975). This also meant more ‘actions’ being directed 
against the papers that supported opposition parties, thereby instigating 
a surge in the number of actions against the media. 

We have seen that the state agencies were primarily sensitive to 
criticisms of three institutions or agencies, namely the monarch and his 
family; the prime minister and the government; and foreign countries and 
individuals. However, the Nepali press of the 1950s took risks, choosing 
not to shy away from criticising even the highly guarded institutions, 
such as the monarchy. The valour shown by the press is commendable; 

30 See Onta (2012) for an account of an academic exercise in the non-university setting 
during 1940-70. Also see Koirala et al (forthcoming) for magazines published between 
1902 and 1960.



81

yet a pertinent question remains. How does one explain the state agents’ 
preoccupation with the ‘evidence or source’? Likewise, the concern 
towards the Indian government, Nehru or other friendly countries is 
perhaps understandable, but why did the government toil to protect an 
Italian professor? The preoccupation with the evidence or source is not 
just to unfold the ‘truth’, as it may seem. Instead, it should perhaps be 
seen as unease about the transition to an open society on the part of those 
who had controlled everything in the past. Similarly, for the government 
officials, be it an Italian professor or any other foreign individual or 
institution, the publication of any negative news related to them would 
mean severing the relationship between the two governments, or so it was 
believed, and this was to be avoided at all costs. These officials, who were 
gatekeepers of information in the bygone era, also wanted to regulate the 
information that was distributed to the public, so that nothing untoward 
would happen.

Scholars have documented the gradual transformation of power, from 
the people to the palace, in the democratic decade of 1950-60. The grip 
of the Shahs on the affairs of the country gradually increased, ultimately 
leading to a period of total control after the 1960 royal coup (see, e.g., Joshi 
and Rose 1966, Chauhan 1971, Gupta 1993). Much the same could be said 
about the freedom of press and publication, as is evident from the changes 
made in the laws that governed the media sector that were described in 
the first section of this article. We thus see the parallel growth of the 
public sphere and of attempts to regulate it during this period. At the end, 
however, as we all know, the nascent public sphere could not withstand 
the hegemonic political project of the Shahs and ultimately succumbed 
(cf. Onta 2010). 

Acknowledgements
I would like to thank Martin Chautari who allowed me to work on this 
paper.  I would also like to thank the Open Society Foundation whose 
fellowship has allowed me to further refine the paper. I am grateful to 
Pratyoush Onta, Michael Hutt, Yogesh Raj and Kundan Aryal for their 
constructive comments on earlier versions. I have also benefited from my 
colleagues at Martin Chautari and from participants’ comments when it 
was presented in conferences. I am however, solely responsible for any 
error in the paper.   

Parajuli



82 EBHR-41

References
Acharya, B. 2008 v.s. ‘Hamro rashtrabhasha’. Nepal Shiksha 4(1): 157-63. 
Appadorai, A. and L.S. Baral 2012. ‘The 1959 Constitution of Nepal’. In 

Autocratic Monarchy: Politics in Panchayat Nepal, edited by Pratyoush 
Onta and Lokranjan Parajuli, pp. 55-90. Kathmandu: Martin Chautari.

Aryal, D. 2068 v.s. ‘Nepali bhashama prakashit patrapatrika (2008-2013 
v.s.)’. Media Adhyayan 6: 131-148.

Baral, L.R. 1975. ‘The Press in Nepal, 1951-74’. Contribution to Nepalese 
Studies 2(1): 169-186. 

Baral, L.S. 2012a. ‘Nepal’s apprenticeship in democracy’. In Autocratic 
Monarchy: Politics in Panchayat Nepal, edited by Pratyoush Onta and 
Lokranjan Parajuli, pp. 91-122. Kathmandu: Martin Chautari. 

Baral, L.S. 2012b. ‘King Mahendra’s coup of December 1960: its implications 
in Nepal.’ In Autocratic Monarchy: Politics in Panchayat Nepal, edited 
by Pratyoush Onta and Lokranjan Parajuli, pp. 123-60. Kathmandu: 
Martin Chautari.

Belbase, S. and J. E. Murphy. 1983. ‘Press performance in Nepal during two 
political climates.’ Journalism Quarterly 60: 61-66.

Chalmers, R. 2003. ‘We Nepalis’: Language, literature and the formation of a 
Nepali public sphere in India, 1914-1940. PhD dissertation. SOAS, University 
of London. 

Chauhan, R.S. 1971. The Political Development in Nepal, 1950-70: Conflict 
between tradition and modernity. New Delhi: Associated Publishing 
House. 

Dahal, T., R. Ghimire, and S. Sharma. 2065 v.s. Sarvochcha Adalatbata 
Pratipadit Suchana tatha Sanchar Sambandhi Najeerharu. Kathmandu: 
Freedom Forum. 

Devkota, G. B. 2024 v.s. Nepalko Chhapakhana ra Patrapatrikako Itihas. 
Kathmandu: Keshav Prasad Lamsal.

Gaige, F. 1975. Regionalism and National Unity in Nepal. Berkeley: University 
of California Press.

Gautam, R. 2009. Nepalko Prajatantrik Andolan ra Nepali Kangress. Vol. 2. 
Kathmandu: Krishna Murari Adhikari and Shriram Shrestha. 

Ghimire, J., ed. 2068 v.s. Krishnalalko Makaiko Kheti. Lalitpur: Jagadamba 
Prakashan.

Gupta, A. 1993. Politics in Nepal, 1950-60. Delhi: Allied Publications.
Hutt, M. 2006. ‘Things that should not be said: censorship and self-



83

censorship in the Nepali print media, 2001-02.’ The Journal of Asian 
Studies 65 (2): 361-392. 

Joshi, B. and L. Rose. 1966. Democratic Innovations in Nepal: A case study of 
political acculturation. Berkeley: University of California Press.

Koirala, A., D. Aryal and S. Mishra forthcoming. ‘Nepali bhashama 
prakashit sahityik tatha vidhagat magazineko prarambhik ruprekha’. 
To be published in a book on the history of Nepali Magazines from 
Martin Chautari.

Malla, K. P. 1979. ‘The intellectual in Nepalese society.’ In K.P. Malla The 
Road to Nowhere. pp. 179-211. Kathmandu: Sajha Publication.

Onta, P. 1996. ‘Creating a brave Nepali nation in British India: the rhetoric 
of Jati improvement, rediscovery of Bhanubhakta and the writing of 
bir history.’ Studies in Nepali History and Society 1(1): 37-76. 

Onta, P. 2010. ‘Janajati media production in Nepal: revisiting janajati 
magazines published during the 1990s.’ Paper written for the 
conference ‘The Politics of Ethnicity on the Margins of the State: 
Janajati/adivasis in India and Nepal’ held in New Delhi, 7-9 December.

Onta, P. 2012. ‘Nepal Studies in Nepal: three non-university experiments 
between the early 1940s and the late 1970s. Paper presented at Martin 
Chautari, Kathmandu, 9 March. 

Parajuli, L. 2009. The Historical Evolution of Civil Society: Pokhara (1949-1972). 
PhD dissertation, University of Bielefeld, Germany.

Poudel, B., ed. 2045 v.s. Krishnalal Adhikari ra Makai Parva. Kathmandu: 
Royal Nepal Academy.

Press Council Nepal (PCN). 2030 v.s. Prakashanko Digdarshan. Kathmandu: 
PCN.

Press Council Nepal (PCN). 2060 v.s. Prakashanko Digdarshan. Kathmandu: 
PCN. 4th edition.

Parajuli


